مجلة العلوم الإنسانية والإجتماعية
Volume 2, Numéro 2, Pages 148-167
2021-06-23

تحولات الذات في السرد الأنثوي رواية ولو بعد حين لدعاء عبد الرحمن أنموذجا

الكاتب : دكتور مرتضى بابكر أحمد عباس .

الملخص

تتخذ الذات الانثوية في رواية " ولو بعد حين " تشكلات عدة بدءا بالذات الأنثوية الخاضعة لمفاهيم المجتمع الأبوي والسلطة الذكورية، مرورا بالذات الأنثوية الواعية والمدركة لقضاياها والتي تمر فيها الذات بأطوار من المعاناة في ظل القيود المجتمعية والمفاهيم الأسرية الخاطئة التي جعلتها تحتل الركن القصي من المجتمع لا يتعدى وجودها الزوايا المعتمة ، إلى أن تتحول الذات الأنثوية في الرواية إلى ذات أخرى أكثر وعيا وتيقظا تنادي بحقوقها وتعلن تمردها ورفضها لتلك السلطة، متخذة من الإبداع وسيلتها للوعي وصولا بالذات إلى مرحلة الانعتاق متكئ على تقنيات سردية متنوعة ومستويات لغوية غنية تتجلى فيها قدرة الكاتبة دعاء عبدالرحمن على ملاحظة التفاصيل الصغيرة وتتبعها في عملية السرد. ومن الدوافع الأساسية لكتابة هذا البحث قلة الدراسات التحليلية لكتابات المرأة ولعل ذلك يعود للصفات التي الصقت بها كجنس انثوي يتصف بالدونية والتبعية وهو ما حفزنا ودفعنا لخوض البحث في مجال الكتابات النسوية والتطرق لها بالدراسة والتحليل للكشف عن خصوصيات هذه الكتابة. ويهدف الباحث من خلال هذه الدراسة الى بيان الطريقة التي اتبعتها الكاتبة لتعبر من خلالها عن بعض القضايا متخذة من الذات وتحولاتها محورا للتعبير والابداع. فكانت الدراسة بعنوان: تحولات الذات في السرد الأنثوي (رواية ولو بعد حين لدعاء عبد الرحمن أنموذجا) وقد اتبع الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. Abstract In the novel "Even After a Time", the female subject takes several forms, starting with the female subject to the concepts of patriarchal society and male authority, passing through the female subject who is conscious and aware of its issues in which the self goes through phases of suffering in light of societal constraints and family misconceptions that made it occupy the far corner of society. Its existence transcends the dark corners, until the female subject in the novel turns into a more conscious and alert self that calls for its rights and declares its rebellion and rejection of that authority, adopting creativity as its means of awareness, up to the self-emancipation stage, relying on various narrative techniques and rich linguistic levels in which the ability of the writer, Doaa Abdulrahman, is evident. That is revealed through the notice of small details followed the narration. One of the main motives for writing this research is the lack of analytical studies of women's writings, and perhaps this is due to the qualities attached to it as a female gender characterized by inferiority and subordination, which motivated us and pushed us to undertake research in the field of feminist writings and address them with study and analysis to reveal the peculiarities of this writing. Through this study, the researcher aims to demonstrate the method used by the author to express some issues taken from the self and their transformations as the focus of expression and creativity. The study was entitled: Self-transformations in the female narrative (a novel, even after a while, for Abd al-Rahman’s prayer as a model). In this study, the researcher followed the descriptive analytical method

الكلمات المفتاحية

ا ; الذات، السلطة، الذكورية، ولو بعد حين.