التراث
Volume 1, Numéro 1, Pages 1-23
2011-03-15

منهج الشريعة الإسلامية في علاج النشوز بين الزوجين The Approach Of Islamic Law In The Treatment Of Disobedience Between The Maried

الكاتب : عاطف أحمد شاهين .

الملخص

إن الله قد شرع الزواج، وأباحه؛ لبناء أعظم مؤسسة اجتماعية ألا وهي الأسرة، والتي نظَّم الله شؤونها وأرشدها إلى كل ما يصلحها، وإذا اعترتها بعض المشكلات وضع لها الحلول والعلاجات المناسبة. حيث وضع الله موادَّ في دستوره العظيم الذي أنزله لسياسة البشرية جميعا، وجعل لكل فرد فيها حقوقًا، وعليه واجبات يجب القيام بها. ولكن قد تختلط الأمور فيقصِّر أحد أفراد هذه المؤسسة في القيام بما عليه من واجبات، أو يخرج عن وظيفته ودوره؛ ليناطح الآخر في وظيفته ودوره، وهو غير مهيأ لذلك؛ فيصيب هذه المؤسسة الإرباك، وتغرق سفينة الأسرة في بحر المشكلات، مما يؤدي إلى وقوع الفرقة والشقاق، وتشريد الأبناء، ومما يفتُّ في عضد المجتمع بأكمله. وقد يرجع هذا كله إلى جهل كل من الزوجين بحقوقه وواجباته ومسؤولياته. فالزواج – إذا – من أعظم الغايات، ومن أجلِّ الطاعات التي شرعها الله ؛ لبقاء النسل وحفظ الدين، وصيانة النفس من الزيغ والانحراف عن منهج الله ، وذلك بتوجيه شهوته التوجيه الأمثل، وصيانة المجتمع بأكمله من الوقوع في مستنقع الرذيلة؛ شريطة أن تقوم هذه الأسرة على منهج الله ¸ ما استطاعت إلى ذلك سبيلا. وهذه الأسرة المسلمة قد يعتريها بعض المشكلات نتيجة اختلاف بيئة الزوج عن بيئة الزوجة، أو اختلاف الثقافات، أو سعة الفارق الاجتماعي، أو اختلاف الاهتمامات والأولويات، فيبغض أحدهما الآخر، أو ينفر كل منهما من الآخر، وهو ما يسمى في الشرع: النشوز. وفي هذا البحث أحاول أن أسلط الضوء على أسباب النشوز بين الزوجين، ثم أبين بشيء من التفصيل سبل العلاج وخطواته. ويتكون هذا البحث من مبحثين وخاتمة المبحث الأول: تعريف النشوز وعلاماته وأسبابه. المبحث الثاني: تدرج الشريعة الإسلامية في علاج النشوز بين الزوجين. God has legalized marriage and permitted it. To build the greatest social institution, which is the family, which God organized its affairs and guided it to everything that works for it, and if it finds some problems, then he puts appropriate solutions and remedies for it. Where God placed articles in his great constitution, which He revealed to the policy of all mankind, and made every individual rights, and duties that must be fulfilled. However, matters may get confused and one of the members of this institution falls short in performing his duties, or leaves his job and role. Let the other compete in his job and role, while he is not prepared for that, so this institution becomes confused, and the family ship sinks in a sea of problems, which leads to the occurrence of division and discord, and the displacement of children, which breaks down the entire society. This may all be due to the ignorance of each of the spouses of their rights, duties and responsibilities. Marriage - then - is one of the greatest goals, and it is for the sake of obedience that God has prescribed. For the survival of the offspring, the preservation of religion, and the preservation of the soul from deviation and deviation from the path of God, by directing his desire for optimal guidance, and protecting the entire society from falling into the swamp of vice Provided that this family is based on the method of God, it cannot do that. This Muslim family may experience some problems as a result of the husband’s environment being different from that of the wife, the difference in cultures, the wide social difference, or the difference in interests and priorities, so one of them hates the other or alienates each of the other, which is called in Sharia: recalcitrance. In this research, I try to shed light on the causes of disobedience between spouses, then explain in some detail the methods and steps of treatment. This research consists of two topics and a conclusion The first topic: Defining disobedience, its signs and causes. The second topic: the inclusion of Islamic law in the treatment of disobedience between spouses.

الكلمات المفتاحية

النشوز، المشكلات، الوقاية، الحلول الداخلية، الحلول الخارجية disobedience, problems , prevention, internal solutions, external solutions