مجلة السلام للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
Volume 4, Numéro 2, Pages 55-80
2020-12-31

هيئات ضبط الإعلام الالكتروني بين المسؤولية والرقابة وحرية التعبير - مقاربة بين التجربة الفرنسية والجزائرية-

الكاتب : ليليا شاوي .

الملخص

ملخص: ارتبطت سمعة الهيئات الحكومية التي تُنَظم قطاع الإعلام في بعض البلدان بالرقابة وتحديد الحريات، في الوقت الذي ارتبطت فيه نفس هذه الهيئات في البلدان الغربية بالحرية والمسؤولية والحصن الذي يدافع عن الصالح العام، حيث فرضت التحولات التي عرفها الإعلام السمعي البصري في العالم على جميع الدول حتمية التكيف مع حيثيات هذا الكم الكبير من المعلومات، التكيف بالنسبة للعديد من الدول ومن بينها الجزائر كان صعبا بالنظر إلى الإمكانيات المادية التي تتطلبها عملية مسايرة هذا السيل الجارف من التكنولوجيات المختلفة، والجزائر لم تحد عن هذا الركب وسخرت إمكانيات معتبرة أفضت إلى تجسيد مشاريع وقوانين خاصة بضبط وسائل الإعلام، خاصة بعد الانفجار الهائل على مستوى القنوات الإذاعية والتلفزية الخاصة، لتقوم بدور السلطة المنظّمة لهذا القطاع والضامنة لحرية الاتصال السمعي البصري ولاحترام الأخلاقيات المهنية وكرامة الأفراد. الحديث هنا يقودنا إلى الإعلام الالكتروني الذي فرضته ظروف التطور الإعلامي المعاصر بفضل التكنولوجيات والظروف المتغيرة، فقد أحدث المشرع سلطة تختص بإدارة شؤون النشاط السمعي البصري، إلا أن القانون الجزائري لم يحدد تركيبتها ومهامها حيث نصت المادة 65 على أن "مهام و صلاحيات سلطة الضبط السمعي البصري وكذا تشكيلتها وسيرها بموجب القانون المتعلق بالسمعي البصري." وفي هذا الصدد تفرض أخلاقيات التدوين السياسي في صحافة المواطنة نفسها، حيث يعد عدم احترام أخلاقيات المهنة من طرف المدونين السياسيين الغير مهنيين من بين نقاط الضعف الأساسية التي تنقص من مصداقية الصحافة المواطنة، فعدم التأكد من مصادر الخبر من جهة، وعدم احترام الحياة الخصوصية للأفراد، واللجوء إلى السب والقذف والتشهير كلها أمور تنقص من قوة السلطة الخامسة التي يطلقها البعض على هذه المدونات، إذا كان التنظيم القانوني للنشر عبر الانترنيت تعترضه صعوبات كثيرة فهل يمكن لمدونات آداب المهنة الخاصة بالصحافة الالكترونية القيام بسد هذا الفراغ القانوني؟لقد بدأت بعض مواقع الصحافة الالكترونية في فرنسا في وضع مواثيق شرف خاصة، وهكذا فإن بعض الصحف التي تمتلك نسخة ورقية وضعت ميثاقا خاصا بالنشرة الالكترونية، نظرا لخصوصية الوسيط وأيضا للاستقلالية الكبيرة التي منحت للنسخة الالكترونية باعتبارها تقدم محتوى إعلاميا وخدمات لا توفرها النسخة الورقية مثل ميثاق جريدة "Libération"، النسخة الالكترونية الذي وردت فيه مجموعة من الالتزامات تهم الناشر والمستعمل على السواء، وهي على شكل محظورات وممنوعات، وأنشئت في فرنسا مواثيق أخرى مثل ميثاق تجمع ناشري الخدمات على الانترنيت في مارس2000، كما دعت الفيدرالية الوطنية الفرنسية في مؤتمرها المنعقد في سنة 2000 إلى صياغة ميثاق آداب المهنة من أجل مواقع الصحافة، ومن المعلوم أن الفيدرالية الدولية للصحافيين الالكترونيين قد طرحت هي الأخرى مسألة وضع مدونة سلوك اليكترونية تكون مرجعا دوليا لترسيخ آداب المهنة في هذا المجال عبر العالم، فأصدرت قرارا "يسند للأجهزة الوطنية مهمة ضبط ومراقبة القضايا المتعلقة بآداب المهنة المتعلقة بالصحافة الالكترونية"..يتضح من خلال ما سبق، أن القواعد القانونية المتعلقة بالإعلام والاتصال عرفت تطورا ولا زالت، بالموازاة مع تطور تكنولوجيا الإعلام والاتصال ومع مستجدات والتحولات السياسية التي يعرفها النظام العالمي. وانطلاقا من كل ذلك فإن ما عرفته وسائل الإعلام الالكترونية والانترنيت، بما لها من تأثير على حقوق الإنسان وحرياته وعلى حرية الإعلام والاتصال) صارت تطرح التفكير في تنظيم هذا الوحش الالكتروني قانونيا.أزعم أن الوقت قد حان للتفكير في وضع جهاز اتفاقي دولي يكون متضمنا للحدود التي على وسائل الإعلام الالكترونية أن تقف عندها، يتأكد ذلك عقب ما نشهده اليوم من استغلال بشع للانترنيت وخاصة استخدامه من أجل المساس بالحياة الخصوصية للأفراد، واستخدامه حتى من اجل المساس بسيادة الدول وبأمنها الداخلي والخارجي، ومن هنا ضرورة اتفاقية دولية تؤكد على حرية الإعلام والاتصال في ظل التطور التكنولوجي الحالي وتحمي حرية الرأي والتعبير، وحقوق الإنسان من تعسف هذه التكنولوجيا التي صار الإنسان عبدا لها، وعلى الصعيد الوطني ضرورة إنضاج المحاولات القائمة الآن في بعض الدول وتعميمها على كافة الدول في اتجاه الحفاظ على حرية الإعلام والاتصال وحق الحصول على المعلومة، لا أن تحجبها عن الناس، لأن أي حجب لها سيقود إلى الحصول عليها بطرق ملتوية كثيرة توفرها وساءل الإعلام الالكترونية والانترنيت، الذي ينبغي على مستعمليه أنفسهم وخاصة منهم المدونون التحلي باحترام أخلاقيات مهنة الإعلام، خاصة وأن العالم اليوم أصبح قرية الكترونية لدى ينبغي التكيف مع عولمة وسائل الاتصال والإعلام بتنظيمها لحماية حقوق الإنسان وليس لاضطهادها وقمعها، ومن خلال هذه المداخلة سنحاول الإجابة الإشكالية الآتية: • ما هي الآليات القانونية التي جاءت لتنظيم نشاط الإعلام الالكتروني في ظل التشريعات الإعلامية الجزائرية والفرنسية؟ • هل يعد التشريع الجزائري والفرنسي بمثابة ضبط لعمل الإعلام الالكتروني أم تقييد لنشاطه؟ ملخص بالانجليزية: Title of the intervention: Bodies of electronic media control between responsibility and control and freedom of expression-an approach between the French and Algerian experience - Dr. Lilya Chaoui, Faculty of Information and Communication Sciences, Algiers, Human Rights Analyst in Comparative International Systems Abstract: The reputation of government agencies governing the media sector in some countries has been linked to censorship and the definition of freedoms. At the same time, the same bodies in Western countries have been associated with freedom, responsibility and fortification for the common good. The transformations of the audiovisual media around the world have forced all countries to adapt With the merits of this large amount of information, Adaptation for many countries, including Algeria, has been difficult given the material potential required by the process of keeping pace with this wide range of technologies, Algeria has not given up on this step and has harnessed considerable potential, which has led to the embodiment of projects and laws regulating the media, especially after the huge explosion at the level of private radio and television channels, to act as the regulator of this sector and guarantee the freedom of audiovisual communication and respect for professional ethics and dignity of individuals. The modern law has led us to the electronic media imposed by the conditions of contemporary media development thanks to the changing technologies and circumstances. The legislator has enacted an authority to manage audiovisual activities, but Algerian law did not specify its structure and functions. Article 65 states that "the powers and powers of the audiovisual authority As well as its composition and functioning under the Law on Audiovisual. " In this regard, the ethic of political blogging is imposed in the citizenship press itself. Lack of respect for professional ethics by non-professional political bloggers is one of the main weaknesses that undermine the credibility of the national press. The lack of certainty about the sources of news, And resort to insulting, libel and defamation all of the lack of the power of the fifth power launched by some of these codes, If the legal regulation of Internet publishing has many difficulties, is it possible for the codes of ethics of the electronic press to fill this legal vacuum? Some electronic press sites in France have begun to develop special codes of conduct. Thus, some newspapers that have a hard copy have developed a charter for the bulletin Due to the privacy of the mediator and also to the great independence granted to the electronic version as providing media content and services not provided by the paper version such as the Charter of the newspaper "Libération" The electronic version of which contained a set of obligations that concern both the publisher and the user, in the form of taboos and prohibitions. Other charters, such as the Charter of the Internet Service Publishers' Association, were created in France in March 2000. The French National Federation, at its 2000 conference, Charter of Ethics for Press Sites It is well known that the International Federation of Electronic Journalists has also raised the issue of the development of an electronic code of conduct to be an international reference for the consolidation of ethics in this field across the world It issued a resolution that "assigns the national machinery the task of controlling and monitoring the issues related to the ethics of the profession related to the electronic press." It is clear from the above that the legal rules relating to information and communication have developed and are still in parallel with the development of information and communication technology and with the latest developments and political changes known by the global system In light of all this, what the electronic media and the Internet have learned, with their impact on human rights and freedoms and the freedom of information and communication) I think that the time has come to think about the status of an international treaty body that includes the limits on which the electronic media should stand. This is confirmed by the horrific exploitation of the Internet, especially its use to harm privacy. For individuals, And hence the necessity of an international convention that emphasizes the freedom of information and communication in light of the current technological development and protects the freedom of opinion and expression, and human rights against the abuse of this technology to which man has become a slave. At the national level, Now in some countries and circulate it to all countries in the direction of preserving the freedom of information and communication and the right to access information, not to obscure it from people, because any blocking it will lead to access it in many twisted ways provided by electronic media and the Internet, which should Its use themselves, especially their bloggers to show respect for the ethics of the media profession, especially that the world today has become an electronic village has should adapt to the globalization of the means of communication and information organized for the protection of human rights and not oppression and repression, and through this intervention we will try to answer the following problem: • What are the legal mechanisms that came to regulate the activity of electronic media under the Algerian and French media legislation? • Is the Algerian and French legislation a measure of the work of electronic media or restricting its activity?

الكلمات المفتاحية

الرقابة، حرية التعبير، الاعلام الاكتروني، التشريعات الاعلامية