مجلة الاقتصاد الحديث والتنمية المستدامة
Volume 4, Numéro 1, Pages 77-92
2021-06-15

متطلبات تطبيق منهجية ستة سيجما كآلية لتحسين جودة التعليم العالي في الجزائر

الكاتب : وراد حسين . بن دومة صفية . بوديسة أحمد .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى دراسة امكانية تطبيق منهجية ستة سيجما في مؤسسات التعليم العالي وتحسين جودة خدماتها، ومن هنا كان لزاما على المؤسسات الجامعية مواءمة مفاهيم معاصرة لضمان جودة التعليم العالي وتحسين البرامج الإدارية والأكاديمية وأداء الطلبة، وباعتبار أن ستة سيجما هي من أهم المداخل المعاصرة في إدارة وضمان الجودة جاء هذا البحث بغية التعرف على ماهية ستة سيجما ومنهجيتها وانعكاساتها في تحقيق الجودة في التعليم العالي، مع إبراز أهم الوسائل والاستراتيجيات التي يمكن إتباعها في هذا المجال مع التأكيد على أهمية التطبيق الناجح لها ومواءمتها وانسجامها مع متطلبات العصر الحالي، والتي ينبغي أن تظهر في المخرجات التعليمية والتي على أساسها يمكن تحديد مستوى جودة التعليم العالي. This study aims to study the possibility of applying the Six Sigma methodology in higher education institutions and improving the quality of their services. Hence, it was imperative for university institutions to harmonize contemporary concepts to ensure the quality of higher education and improve administrative and academic programs and student performance, considering that Six Sigma is one of the most important contemporary approaches to managing Quality Assurance This research came in order to identify what Six Sigma is, its methodology and its implications for achieving quality in higher education, highlighting the most important means and strategies that can be followed in this field, with an emphasis on the importance of its successful application and its harmonization and consistency with the requirements of the current era, which should appear in Educational outcomes, on the basis of which the quality of higher education can be determined.

الكلمات المفتاحية

ستة سيجما ; الجودة ; التعليم العالي ; Six sigma ; Quality ; Higher education