المحترف
Volume 8, Numéro 2, Pages 192-213
2021-06-13

الدروس الخصوصية وأثرها في العلاقات الاجتماعية للجماعة التربوية

الكاتب : بن خيرة عيسى . حنطابلي يوسف .

الملخص

هدفت هذه الدراسة لمعرفة تأثير الدروس الخصوصية في العلاقات الاجتماعية للجماعة التربوية، من خلال دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة الجلفة، من وجهة نظر الأساتذة، وإبراز هذا التأثير بسلبياته وإيجابياته في العلاقات الاجتماعية بين الاساتذة والتلاميذ وكذا مع أوليائهم، حيث خلصت الدراسة الى إثبات الإنتشار الواسع للدروس الخصوصية مع بروز تأثيرات سلبية في العلاقات الاجتماعية للجماعة التربوية وانعكاساتها على العملية التعليمية التعلمية ومخرجاتها في الوسط المدرسي والاجتماعي. ABSTRACT This study aimed to find out the effect of private lessons on the social relations of the educational community, through a field study of some secondary schools in the city of Djelfa, from the teachers ’point of view, and to highlight this effect with its negatives and positives on the social relations between teachers and students as well as with their parents, as the study concluded that the lessons are widespread. Privacy with the emergence of negative effects on the social relations of the educational community and its repercussions on the educational-learning process and its outcomes in the school and social milieu Keywords: private lessons, educational community, social relations.

الكلمات المفتاحية

الدروس الخصوصية،الجماعة التربوية،العلاقات الاجتماعية.