مجلة ببليوفيليا لدراسات المكتبات والمعلومات
Volume 3, Numéro 1, Pages 35-66
2021-04-30

جودة العمل الإدارى وتصميم نظم العمل فى المكتبات العامة

الكاتب : Mohamed Sayed Shahat Sayed .

الملخص

هدفت الدراسة إلي الاعتماد على جودة العمل الإدارى كتقنية من تقنيات الأرجنوميكس التنظيمى لتصميم نظم العمل، وتطوير بيئة العمل التنظيمية في المكتبات العامة؛ من خلال دراسة الكفاءات والمهارات المثالية الواجب توافرها لدى مديرى المكتبات العامة، ورصد المؤشرات التى توضح السياسة وأسلوب القيادة، والتعرف على مصادر المعلومات التى يتم الاعتماد عليها فى اتخاذ القرارات الإدارية فى المكتبات العامة، ودراسة المتطلبات التى تحتاجها المكتبات العامة لتحقيق الجودة فى العمل الإدارى؛ وتوصلت الدراسة إلي أن المهارات المثالية الواجب توافرها لدي مديرى المكتبات العامة تتمثل في الذكاء العاطفي، والثقة بالنفس، والإبداع، والمتطلبات التي تحتاجها المكتبات العامة لتحقيق الجودة في العمل الإداري تتمثل في القيادة، وإدارة العمليات، وقياس الأداء، كما أن القواعد و اللوائح، والاجتماعات الادارية أهم مصدران يتم الاعتماد عليهما في اتخاذ القرارات الإدارية في المكتبات العامة، وتوصي الدراسة بالتنسيق بين مختلف الإدارات والمواقع الوظيفية في المكتبات العامة لتحقيق التوافق والتلاؤم، وتنفيذ الخطط الإدارية، والاهتمام بالقيادة الإدارية لاتخاذ القرار الاستراتيجية، وتوجيه الطاقات البشرية، والتوجه نحو إدارة العمليات. The study aimed to rely on the quality of administrative work as a technique of macro ergonomics to design work systems, and developing the organizational work environment in public libraries, By studying the ideal competencies and skills that should be available to managers of public libraries, and monitoring indicators that explain the policy and leadership style , and identifying the sources of information that are relied upon in making administrative decisions in public libraries, and studying the requirements that public libraries need to achieve quality in administrative work, The study found that the ideal skills to be provided by the directors of public libraries are emotional intelligence, self-confidence, creativity, and the requirements that public libraries need to achieve quality in management work: leadership, process management, and performance measurement, the Rules, regulations, and administrative meetings are the two most important sources of dependence on administrative decision-making in public libraries, The study recommends coordination between different departments and functional positions in public libraries to achieve compatibility, implementation of administrative plans, attention to management leadership to strategic decision-making, directing human energies, and moving towards operations management.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية : الأرجنوميكس - الأرجنوميكس التنظيمي - المكتبات العامة – جودة العمل الإدارى - التصميم التنظيمى. Key words: Ergonomics - Macro Ergonomics - Public Libraries - Quality of administrative work - Organizational Design.