مجلة ببليوفيليا لدراسات المكتبات والمعلومات
Volume 3, Numéro 1, Pages 14-34
2021-04-30

مهارات اخصايئى المعلومات فى السودان دراسة لمقررات قسم المكتبات والمعلومات بجامعة النيلين The Skills Of Information Specialists In Sudan Study The Curriculum Of The Library And Information Department At Neelain University

الكاتب : يونس اسماعيل عبدالباقى .

الملخص

Abstract: The study aims at identifying the skills of information specialists through the courses taught in the Department of Library and Information at the Faculty of Arts, El-Neelain University, the components of the department, and the difficulties that hinder the updating of the curriculum. the Researcher used the Case study methodology and the content analysis methodology. The study found out that the department teaches (57) courses in eight semesters, with a number of (162)credit hours, the skills that the curriculum provides with students are information technology, , information organizing , information management skills, and information services. the difficulties are the weakness of the labs and the library and the lack of training of faculty members The study recommended updating curricula every five years, providing labs and training faculty members and using information technology in teachingالمستخلص: تهدف الدراسة الى التعرف على مهارات اخصايئى المعلومات من خلال المقررات التى يتم تدريسها فى قسم المكتبات والمعلومات بكلية الآداب جامعة النيلين ، ومقومات القسم ، والصعوبات التى تعوق تحديث المناهج.استخدمتالدراسة منهج دراسة الحاله ، و منهج تحليل المحتوى. توصلت الدراسة الى أن القسم يدرس (57) مقرر فى ثمانية فصول دراسية بعدد ساعات (162) ساعة، .وتتمثل المهارات التى يعمل المنهج على اكسابها للطلاب فى تقنيات المعلومات، إدارة المجموعات ومهارات تنظيم وإدارة المعلومات وخدمات المعلومات .أما الصعوبات فهى ضعف معامل القسم والمكتبة وعدم تدريب أعضاء هيئة التدريس .وقد اوصت الدراسة بتحديث المناهج كل خمس سنوات وتوفير المعامل وتدريب أعضاء هيئة التدريس مع استخدام تقنيات المعلومات فى التدريس.

الكلمات المفتاحية

مهارات اخصايئى المعلومات مناهج علوم المكتبات والمعلومات