مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 9, Numéro 1, Pages 531-550
2021-06-08

تشخيص أزمة الفكر التربوي في العالم الإسلامي عند"مالك بن نبي"

الكاتب : بوثلجة فازية .

الملخص

ملخص: تعدَ المشكلة التربوية من أهم التحديات التي تواجه الدولة الحديثة، كما كانت أيضاً منذ الأزمنة الغابرة مشكلة أساسية ليس فقط للمربين وإنَما للمفكرين والمصلحين الاجتماعين أيضاً، بل حتى رجال السياسة باعتبارها عنصرا جوهريا في مشكلة الحضارة، وقد واجه العالم الإسلامي المشكلة التربوية لأنّها كانت تعبر عن حقيقة واحدة والتي تتمثل في كيفية إعداد الإنسان المسلم لدخوله إلى التاريخ بعدما خرج منه، ومن بين المفكرين الذين تناولوا فكرة التربية بالتحليل والنقاش نجد المفكر "مالك بن نبي"الذي سعى لبناء منهج في التربية يتولى إعادة هيكلة الإنسان المسلم وإعداده لأداء وظيفته في التاريخ. كلمات مفتاحيه: التربية.، مالك بن نبي.، الثقافة.، المجتمع.، الحضارة الإسلامية. Abstract: The educational problem is one of the most important challenges facing the modern state, as it has also been since the old times a fundamental problem not only for educators but also for social thinkers and reformers, but also politicians as an essential element in the problem of civilization, and the Islamic world faced the problem of education because it was a reflection of the one fact which is how to prepare the Muslim man to enter history after he came out of it, and among the thinkers who addressed the idea of education by analysis and discussion we find the thinker "Malik Bin Nabi" who sought to build a curriculum In education, the Muslim man is restructured and prepared to perform his job in history, and we have already learned about civilization, culture and society, which are the main axes in the thinking of "Malik ibn Nabi", but the meditator of these axes finds that they are not devoid of their educational nature Keywords: Education; Malik Bin Nabi; Culture; Society; Islamic Civilization.

الكلمات المفتاحية

التربية ; الحضارة ; المجتمع ; الثقافة ; مالك بن نبي