Revue des reformes Economique et intégration dans l’économie mondiale
Volume 15, Numéro 1, Pages 284-298
2021-06-08

التميز التنافسي للمؤسسة الاقتصادية كبديل استراتيجي

الكاتب : سلوى عربية . مراد زايد .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى اعتماد التميز التنافسي كبديل استراتيجي للمؤسسات الاقتصادية ،حيث تشهد النشاطات الاقتصادية في وقتنا الحالي تزايد حدة المنافسة بين المؤسسات العاملة في القطاع الواحد ،هذه المنافسة لم تعد محصورة في الحيز الجغرافي الخاص بدولة واحدة بل أصبحت تتم على المستوى الدولي خاصة في ظل العولمة، كما أن الانفتاح الكبير للأسواق والتطور السريع في المجال التكنولوجي أدى إلى احتدام شدة المنافسة فأصبحت المؤسسات الناشطة في نفس القطاع تسعى إلى تحقيق التفوق والتميز بغية البقاء والنمو في الأسواق هذا ما جعل موضوع الميزة التنافسية يحضى باهتمام واسع من طرف المؤسسات الاقتصادية، وقد توصلت الدراسة إلى أهمية تحقيق التميز التنافسي في تحقيق استدامة المؤسسات الاقتصادية ، لذلك كان لابد على المؤسسة الاقتصادية أن تجد كل الوسائل والتقنيات وتسخرها من اجل تنمية وتطوير المزايا التنافسية الخاصة بها ، ولقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي الذي هو الأداة المناسبة لتحليل وتفسير الظاهرة محل الدراسة ، حيث تم تناول المحاور التالية: 1. الأسس النظرية للميزة التنافسية؛ 2. مصادر الميزة التنافسية ؛ 3. الأبعاد الفكرية التي تستند إليها الميزة التنافسية. الكلمات المفاتيح : الميزة التنافسية ،التكاليف الكلية ، التميز ، المؤسسة الاقتصادية. تصنيف JEL: M 19 ,D29 Abstract: This study aims at identifying the extent of the adoption of competitive excellence as a strategic alternative to economic institutions, as economic activity is currently intensifying competition between institutions operating in one sector. This competition is no longer confined to the geographical space of one country, Especially in the context of globalization, and the great openness of the markets and the rapid development in the field of technology led to intensifying the intensity of competition, so that the institutions active in the same sector seeks to achieve excellence and excellence in order to survive and grow in the markets, which made the subject of competitive advantage The study concluded with the importance of achieving competitive excellence in achieving the sustainability of economic institutions. Therefore, the economic institution has to find all the means and techniques used in order to develop and develop its competitive advantages. Which is the appropriate tool to analyze and explain the phenomenon under study, where the following topics were addressed: 1. The theoretical foundations of competitive advantage; 2. Sources of competitive advantage; 3. The intellectual dimensions on which competitive advantage is based. Key words: competitive advantage, total cost, excellence, economic enterprise. Classification JEL: M 19, D29

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفاتيح : الميزة التنافسية ،التكاليف الكلية ، التميز ، المؤسسة الاقتصادية.