مجلة العلوم الانسانية
Volume 21, Numéro 1, Pages 852-868
2021-06-08

تصورات المعلمين للموهبة والطفل الموهوب في البيئة الجزائرية

الكاتب : عشيشي نوري . جلاب مصباح . يراخلية عبد الغني .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على تصورات المعلمين للموهبة والطفل الموهوب في البيئة الجزائري. مستخدمين المنهج الوصفي وأداة الاستبيان، على عينة من 146 معلما بولاية الطارف. وفيما يلي اهم النتائج: - يتصور المعلمون أن الموهبة هي الذكاء 51.57%. - يتصور المعلمون أن الموهوب هو الذكي 53.84%. - يتصور المعلمون أن تربية الموهوب تتطلب عزله عن الأطفال العاديين بنسبة 53.84%. - يتصور المعلمون أن آفاق الطفل الموهوب تتجلى في الاعتراف بموهبته بنسبة 59.20%. the study aimed to identify teachers' perceptions of talent and talented child in the Algerian environment. Using the descriptive method and questionnaire, on a sample of 146 teachers in Taref State. The following are the most important results: - Educators think that talent is intelligence 51.57% - Educators think that the gifted is the smart 53.84%. - Educators believe that raising the gifted requires isolation from ordinary children by 53.84%. - Teachers perceive that the prospects of the gifted child are reflected in the recognition of his talent at a rate of 59.20%.

الكلمات المفتاحية

تصورات المعلمين ; الموهبة ; الطفل الموهوب ; البيئة الجزائرية ; Perceptions of teachers ; talent ; talented child ; Algerian environment