مجلة العلوم الانسانية
Volume 21, Numéro 1, Pages 486-499

تجليات السارد في الرواية الجزائرية المعاصرة (رواية " جذور وأجنحة " لسليم بتقة أنموذجا)

الكاتب : مكدور عبد اللطيف .

الملخص

النّص السّردي لا يخلو من تعدد السارد، وهذا التّعدد يرجع إلى الرؤية السرديّة أو زاوية النّظر التي من خلالها السّارد يروي الأحداث، وعليه فمقالنا يحاول تتبع أنواع السّارد الموجودة في النّص السّردي من زاوية النّظر، وقد أخذنا رواية " جذور وأجنحة " لسليم بتقة نموذجا لدراستنا. وخلصنا إلى أنّ السّارد قد يكون عليما بالأحداث والشّخصيات، في حال كانت الرؤية السّردية هي الرؤية من الخلف، أو مشاركا في الأحداث وهذا في حالة الرؤية مع، أو شاهدا فقط، إذا كانت الرؤية من الخارج. الكلمات المفتاحية : أنواع السّارد، السّارد المشارك، الرؤية السّردية، الرؤية مع، السّرد. The narrative text is not without its multiplicit of narrator, this multiplicity Is due to the narrative vision or angle of view through which the narrator narrates the evenets, so our article tries to trace the types of narrator found in the narrative text from the angle of view, and we took the novel “ roots and wings “ by salim betka with a kinds of example of studies our. We concluded that the narrator may be familiar with the events and the characters, in case the narrative vision is the vision behind, or participating in the events, and this is in the case of the vision with, or anly witness, if the vision is from the outside Key words narrator types; co-narrator ; narrative vision ; vision with ; narrative.

الكلمات المفتاحية

أن ; اع السارد ; السارد المشارك ; الرؤية السردية ; الرؤية مع ; السرد