أبحاث قانونية وسياسية
Volume 6, Numéro 1, Pages 379-398

صورة الأحزاب السياسية في كاريكاتور الصحافة اليومية الجزائرية دراسة تحليلية سيميولوجية لصور كاريكاتورية أنموذجا

الكاتب : موزاي بلال . وشان عبد الرؤوف .

الملخص

تبحث الدراسة في صورة الأحزاب السياسية الجزائرية المتشكلة في كاريكاتور الصحافة اليومية، فالكاريكاتور بوصفه خطاب تواصلي وحامل دلالي غير منفصل عن الراهن، لابد للقضايا السياسية التي يتناولها أن تكون معاصرة للحدث آنية الموضوع، إذ يقوم الخطاب الكاريكاتوري باستدعاء خيال المتلقي ويحفزه على التفاعل مع الرسالة المضمرة للمرئي، مما قد يعمل على ترسيخ الصورة في ذهنه وتبني رسائلها الرمزية. لقد حاولت الدراسة من هذا المنظور استنطاق الدلالات السيميولوجية للخطاب المرئي الكاريكاتوري (محل الدراسة) والتي تطرقت لموضوع الأحزاب السياسية في الجزائر، بالموازاة مع كشف أبعادها الضمنية، بالاتكاء على المقاربة السيميولوجية لرولان بارت المتعلقة بتحليل الصور الثابتة وفق مستويين متلازمين (تعييني وتضميني) واستنادا للسياق السوسيوثقافي للمرئي ورسائله الألسنية. This study aims to search on feature of Algerian political parties formed in the daily press caricature, Caricature as a communicative discourse And tote semantic inseparable About the current, must be addressed to the political issues To be contemporary The event has the timeliness of the subject. A caricatured speech invokes the recipient's imagination and it stimulates him to interact with the implicit message of the visual, which may serve to incorporate the image in his mind and adopt its symbolic messages. From this perspective, the study attempted to inquest the semiological Semantics of the caricatured discourse (the subject of study) which dealt with the subject of political parties in Algeria, in parallel with revealing their implicit dimensions, based on the semiological approach of Roland Barth, related to the analysis of static images according to two interrelated levels (designation and inclusion), depending on socio-cultural context of the visual and his linguistic messages.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الصورة. الكاريكاتور. الأحزاب السياسية. الصحافة اليومية. ; Keywords The image.political parties. the caricature. daily press. semiological study.