Annales de l’université d’Alger
Volume 35, Numéro 2, Pages 824-836
2021-06-08

التربية البيئية كآلية أساسية لترسيخ المفهوم البيئي لدى مؤسسات التنشئة الاجتماعية

الكاتب : بلحاج زهرة .

الملخص

الملخص: سنحاول من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على "التربية البيئية" باعتبارها دعامة أساسية في غرس قيم وسلوكيات في الأجيال الحالية بغية ترسيخها للأجيال المقبلة، وهذا ما يصطلح عليه بالتنمية المستدامة والتي تندرج ضمن أحد أبعادها وهو البعد البيئي الذي يتخلله العديد من المشكلات التي تهدد الإنسان، من بينها غياب الرشادة في استغلال الموارد البيئية وعدم الوعي بأهميتها سواء لدى الفرد أو المجتمع، وتعد الوسائط التربوية والمؤسساتية كآلية لمجابهة هذه التحديات من خلال ترسيخ قيم "التربية البيئية" التي لها دور محوري في حياة الفرد والمجتمع للمحافظة على المحيط الذي يعيش فيه كنفه الإنسان. سنحاول في هذه الدراسة ابراز دور المؤسسات التنشئة الاجتماعية لترسيخ قيم التربية البيئية لدى الأفراد، وهذا ما استدعى تطبيق المنهج الوصفي التحليلي، والتي نستنتج في الأخير بأن ترسيخ قيم التربية البيئية يكمن في تكاثف جهود مؤسسات التنشئة الاجتماعية. Abstract: .Through this study, we will try to highlight environmental education as a foundation for instilling values and behaviors in present generations in order to establish them for future generations, which is what is called sustainable development, which is one of its dimensions, which is the environmental dimension of many problems that threaten human beings. Among them is the lack of leadership in the exploitation of environmental resources and the lack of awareness of their importance, both in the individual and in society, and the educational and institutional media are a mechanism to meet these challenges by establishing the values of "environmental education", which play a central role in the life of the individual and society to preserve the environment in which the human being lives. In this study, we will try to highlight the role of social-upbringing institutions to instill the values of environmental education in individuals, which necessitates the application of the analytical descriptive approach, which we conclude, in the final analysis, that the consolidation of environmental education values lies in the condensation of the efforts of social-upbringing institutions

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التربية البيئية، التنمية، البعد البيئي، القيم. ; KEY WORDS: Environmental education ; development; environmental dimension; education; values.