دفاتر المخبر
Volume 16, Numéro 1, Pages 97-120

نمط القيادة التحويلية وعلاقته بالتعلم التنظيمي

الكاتب : بوكشيريدة صابر . جوادي يوسف .

الملخص

ملخص هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين نمط القيادة التحويلية والتعلم التنظيمي من وجهة نظر العمال بمعمل لوراس للجبس بأولاد جلال، إضافة إلى مستوى ممارستهم لنمط القيادة التحويلية والتعلم التنظيمي، وقد اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي التحليلي وتم جمع البيانات بواسطة الإستبانة شملت استجابات جميع أفراد مجتمع الدراسة وعددهم 50 عامل تم إجراء مسح شامل لهم ومن ثم تحليل معطياته باستعمال البرنامج الإحصائي spss نسخة 23 واستعان الباحث بمجموعة من الأساليب الإحصائية والمتمثلة في معامل الفا كرونباخ، ومعامل صدق المحك لثبات وصدق الإستبانة، إضافة إلى المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ومعاملات الارتباط وجاءت نتائج الدراسة لتفيد بأن هناك علاقة إرتباطية ذات دلالة إحصائية بين نمط القيادة التحويلية والتعلم التنظيمي، في حين جاء مستوى ممارسة نمط القيادة التحويلية والتعلم التنظيمي متوسطا لكلا المتغيرين وهذا ما يعكس الدور الحيوي الذي يلعبه نمط القيادة التحويلية بأبعاده (التأثير مثالي، التحفيز الإلهامي، الحفز الفكري والاعتبارات الفردية) وأهميته بالنسبة للتعلم التنظيمي في معمل لوراس للجبس محل الدراسة. Abstract This study aimed to find out what is outstanding between the pattern of transformative leadership and organizational learning from the point of view of workers in a laboratory Oras with Word Jalel, in addition to the level of their practice of style . Transformative leadership and organizational learning are variables of study and we have adopted in. We studied the descriptive analytical approach ,and the data was collected by The questionnaire included the responses of all members of the study community and their number 50 workers. They were thoroughly surveyed and then analyzed using The statistical program spss the copy 23 and the researcher used a group of the statistical methods represented by alpha kronbach plants and factories,The test for the stability and sincerity of the questionnaire in addition to the mathematical averages,besides to the standard deviations and the correlations and the results of the study cames to report that there is a statistically significant correlation between the driving pattern transformative and organizational learning .While the level of exercise style came transformative leadership and organizational learning average for all variables and that's what Reflects the vital role played by the transformative driving style by alienating it). The ideal effect of stimulation, intellectual stimulation and individual considerations (And its importance for organizational learning at the Oras Gypsum Shop The study.

الكلمات المفتاحية

القيادة ; القيادة التحويلية ; التعلم ; التعلم التنظيمي