الممارسات اللّغويّة
Volume 12, Numéro 2, Pages 123-135
2021-06-06

الاستعارة في رواية الطفل العقرب - دراسة في ضوء اللسانيات العرفانية-

الكاتب : حلايمية دلال . حصيد فيصل .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى استجلاء العلاقة بين المدركات العقلية الذهنية والإبداع الروائي، من خلال اشتغال الاستعارة بأنماطها المتعددة التي تكشف العلاقة بين السرد واللسانيات العرفانية، كما تحدد الفضاءات الذهنية التي تشكلها هذه الاستعارات، والدور الذي تلعبه في تصوير ما هو تخييلي عن طريق لغة السرد استنادا إلى مرجعيات ومفاهيم دينية وسياسية واجتماعية، ومما يمكن الإفادة منه في هذه الدراسة أن الرواية كعمل أدبي ليس في منأى عن كونه نظاما لغويا خاضعا لعمليات إدراكية ذهنية وتصورات وسياقات، تجعل من الخيال ممكنا، وتسهل عملية فهم القارئ وتواصله مع العوالم التخييلية والخرافية والميتافيزيقية. This study aims to clarify the relationship between mental mental perceptions and narrative creativity, through the work of metaphor in its various patterns that reveal the relationship between narrative and customary linguistics, as well as the mental spaces that these metaphors form, and the role they play in portraying what is imaginary through the language of narrative based on religious, political and social references and concepts, and what can be used in this study is that the novel as a literary work is not immune to being a linguistic system of processes subject to intellectual perception and perceptions, and in contexts that make it possible to make fiction possible, and to make it possible to make fiction possible. It facilitates the reader's understanding and communication with imaginary, superstitious and metaphysical worlds.

الكلمات المفتاحية

الاستعارة؛ اللسانيات؛ العرفانية؛ السرد.