مجلة تطوير العلوم الاجتماعية
Volume 14, Numéro 1, Pages 103-117
2021-06-07

التكوين القاعدي للأساتذة وأثره في العلاقات الاجتماعية للجماعة التربوية

الكاتب : بن خيرة عيسى . حنطابلي يوسف .

الملخص

هدفت هذه الدراسة الى إبراز تأثير التكوين القاعدي الذي يخضع له أساتذة التعليم الثانوي في العلاقات الاجتماعية للجماعة التربوية، من خلال القيام بدراسة ميدانية في بعض ثانويات مدينة الجلفة من وجهة نظر الأساتذة، حيث شملت الدراسة أربع ثانويات وتم توزيع الاستبيان على122 أستاذ، وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة، وتوصلت الدراسة الى أن هناك نوعين من التكوين الاساسي للأساتذة قبل توظيفهم، خريجي الجامعات وخريجي المدارس العليا للأساتذة، ولكل نوع تأثيره في طبيعة العلاقات الاجتماعية للجماعة التربوية، وفي التفاعلات والنشاطات الصفية و اللاصفية. Abstract: This study aimed to highlight the effect of the basic training that secondary education teachers undergo on the social relations of the educational community, by conducting a field study in some secondary schools in the city of Djelfa from the teachers ’point of view, as the study included four secondary schools and the questionnaire was distributed to 122 teachers, and the curriculum was relied upon. Descriptive and analytical in the study, and the study concluded that there are two types of basic training for teachers before their employment, from university graduates and high school graduates to teachers, and each type has an impact on the nature of the social relations of the educational community, and in class and extra-curricular interactions and activities. Keywords: Social Relationships; Educational group; formation; Basic composition

الكلمات المفتاحية

العلاقات الاجتماعية؛ الجماعة التربوية؛ تكوين؛ تكوين قاعدي.