آفاق سينمائية
Volume 8, Numéro 2, Pages 450-460

خاصية الحوار في الفيلم السينمائي الجزائري المعاصر فيلم عائشات لسعيد ولد خليفة أنموذجا

الكاتب : بحري قادة .

الملخص

لعب الحوار السينمائي في الفيلم الجزائري المعاصر دورا مهما في مرافقة الصورة البصرية، منذ السينما الثورية، مرورا بسينما الجيل الثاني، ووصولا لسينما الألفية الجديدة مع مطلع القرن الحالي، وعرف قفزة جديدة على مستوى المواضيع المتناولة، ومن بينها ظاهرة العنف الممارس بكل أشكاله ضد المرأة، فالهدف من الدراسة هو الوقوف على أسلوب الحوار عند المخرج سعيد ولد خليفة في فيلم عائشات؛ فمن خلال بينة وخاصية الحوار بين الكلمة المكتوبة والنطق في الفيلم وقفنا على خصوصياته في سياق تطور السينما الجزائريةالمعاصرة. ومن بين أهم النتائج هو إبراز دور الحوار في تحقيق التفاعل بين الشخصيات السينمائية في الفيلم، أو من خلال النسق التواصلي بين اللقطات والمشاهد، ناهيك عن الدور الذي لعبه في إيصال المعاني. The cinematic dialogue in the contemporary Algerian movie has played an important role in accompanying the visual image, sincerevolutionary cinemapassing through the second generation cinema to the new millennium cinemaat the beginning of the currentcentury, and defined a new leap on the level of topicscovered, including the phenomenon of violence practiced in all its forms against women, The purpose of the study is to examine the style of dialogue with director Said Ould Khalifa in the movie Aishat; Through the evidence and characteristic of the dialogue between the written word and the pronunciation in the film, we have come to understand its peculiarities in the context of the development of contemporary Algerian cinema. Among the most important results is to show the role of dialogue in achieving interaction between cinematic characters in the movie or through the communicative pattern between the shots and scenes not to mention the rolethatit played in communicating meanings.

الكلمات المفتاحية

الحوار السينمائي ، الفيلم الجزائري ، اللقطات ، الصورة ، خاصية الحوار The feature of dialogue; dialogue ; Algerian movie ; Shots ; Image