آفاق سينمائية
Volume 8, Numéro 2, Pages 83-98

استراتيجية التلقي السينمائي

الكاتب : دقيش نجاة .

الملخص

ملخص: يحفل النص السينمائي بتنوع أدواته التعبيرية والتقنية، و مصطلحاته الفنية التي تساهم في إنتاج المعنى، وتحقيق الوقع الجمالي الذي أراده باث الرسالة بما يخدم غاياته في المقام الأول، والتي تتعدى أعتاب الصورة إلى التخوم غير المعلنة الفكرية منها والجمالية ، تقنيات تنطلق من خصوصية الخطاب السينمائي ،الذي يتلقف الواقع ليجعل منه مادة طيعة يشكلها وفقا لضوابط العمل . تهدف هده الورقة البحثية إلى الحفر داخل الخطاب السينمائي، واستجلاء أهم التقنيات التي تؤثث للقارئ مكانا محوريا،وتجعل السينما خطابا موازيا للخطابات الأخرى، يقترب منها حينا ويفترق عنها حينا آخر. Abstract: The screen play is full of its diversified expressive tools and its techniques , as well as its techniqual terms which contribute in the production of meaning So to acheive aesthetic impact that the sender of the message wants to convery, in order to serve his purposes in the first place . Theses tools transcend the image boundaries to the non declared intellectual surroundings as well as the aesthetic ones . These techniques starts from the privacy of the film discours which embrace the reality to make a fiexible matter of it ; that the shapes according to the work standard .These reseach paper aims to dig deep in these discours to explain the most important techniques which give to the cinema its stategic place ,and make of it a rival to other discourses ,which can be in some ocassion similar to each other and different from one another in other occasions . Keywords:discours; strategic; techniques cinematographic;cinema.

الكلمات المفتاحية

السينما ; التحليل الفيلمي ; اللغة السينمائية ; الأد ; اتالتعبيرية ; جانيت ستيقر ; ال ; قعالجمالي ; الص ; رة ; الأفلام