لغة كلام
Volume 7, Numéro 3, Pages 367-375
2021-06-05

جدلية الاقتباس في المسرح الجزائري

الكاتب : هنشيري إيمان .

الملخص

مما لاشك فيه هو أن الاقتباس ظاهرة صحية، والدليل على ذلك هو أن أرقى الأمم لجأت إلى ممارسته لاسيما في المراحل الأولى لتشكيلها حين كانت تفتقر لأبجديات ممارسة المسرح وفق شكله المعروف، ولكن عندما يتفوق أو يطغى على عملية التأليف يصبح ظاهرة تستحق التعرض لها بالدرس والتحليل، وهو ما لم ينأى عنه نقاد المسرح الجزائري الذين توجهوا توجهات مختلفة في الحكم على ظاهرة الاقتباس والجدوى من استمرارها في المشهد المسرحي الجزائر، وعليه يسعى هذا المقال لإلقاء الضوء على أهم الآرء النقدية التي بلورة الظاهرة ولامست حقيقة وجودها واستمرارها في المسرح الجزائري. Abstract : There is no doubt that the quotation is a healthy phenomenon, and the evidence for this is that the most prestigious and international theaters resorted to its practice, especially lacked the basics of practicing theater according to its known form, but when it surpasses or overwhelms the composition process, it becomes a phenomenon that deserves to be studied and analyzed, And this is what Algerian theater critics have not shied away from, who have directions in judging the phenomenon of quotation and the feasibility of its continuation in the Algerian theater scene, and therefore this article seeks to shed light on the dialectic of quotation and to reveal the most important opinions that touched its truth,

الكلمات المفتاحية

المسرح ; الاقتباس ; النص ; العرض ; النقد