مجلة معهد العلوم الإقتصادية
Volume 24, Numéro 1, Pages 1169-1192
2021-06-05

أثر الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية تجاه المورد البشري في تحسين سمعة وربحية الشركات الجزائرية The Impact Of Disclosure Of Social Responsibility Towards The Human Resource In Improving The Reputation And Profitability Of Algerian Companies

الكاتب : العبيدي خالد عبيد احمد . قرارة سامية .

الملخص

هدف البحث إلى تحليل أثر الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية للشركات في تطوير كفاءة المورد البشري وأثر ذلك على تحسين سمعة وربحية الشركات الجزائرية، من خلال التكييف مع أهداف التعلم الجديدة، بدلًا من التركيز على هدف الربح أحادي التفكير على حساب المجتمع والبيئة. وتم استخدام أسلوب المسح التحليلي من خلال الاختبارات الإحصائية، وأظهرت النتائج أن التزام الشركات الجزائرية بمسؤوليتها الاجتماعية اتجاه عمالها سيؤدي إلى تطوير كفاءتهم الذي سيؤدي ذلك إلى تحسين جودة منتجاتها وأدائها اتجاه المجتمع والبيئة وبالتبعية تحسين سمعتها وربحيتها. وأوصى البحث بأنه ينبغي على الشركات الجزائرية التحسين المستمر في الأداء الاجتماعي تجاه مواردها البشرية بغية تطوير كفاءتهم بهدف تحسين علامتها التجارية وتعظيم الربحية. The aim of the research is to analyze the impact of disclosure of corporate social responsibility on developing the efficiency of the human resource and its impact on improving the reputation and profitability of Algerian companies, by adapting to the new learning objectives, instead of focusing on the one-minded profit goal at the expense of society and the environment. An analytical survey method was used through statistical tests, and the results showed that the commitment of Algerian companies to their social responsibility towards their workers will lead to the development of their efficiency, which will lead to improving the quality of their products and their performance towards society and the environment, and consequently improving their reputation and profitability. The research recommended that Algerian companies should continuously improve their social performance towards their human resources in order to develop their competence in order to improve their brand and maximize profitability.

الكلمات المفتاحية

الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية؛ كفاءة المورد البشري؛ سمعة وربحية الشركات الجزائرية.disclosure of social responsibility; The efficiency of the human resource; The reputation and profitability of Algerian companies.