مقاربات فلسفية
Volume 8, Numéro 1, Pages 510-533
2021-06-05

Hybrid Teaching During The Corona Pandemic Period At The Algerian University

Authors : Boutlidja Ramdane .

Abstract

Abstract The world has come to a quasi-complete halt in most sectors due to the spread/outbreak of the Coronavirus (COVID-19) epidemic that spread around the world in early 2020. In fact, countries were obliged to return to normalcy, even if gradually. So, these countries, including Algeria, embarked on taking some measures that would help them get out of this stagnation and stalemate. Among the measures taken at the level of the higher education sector is the resort to hybrid education (the combination of traditional and remote electronic education) and the exploitation of all the advantages provided by the various and different technological means for the sake of taking care of/charge of/sponsoring of students. The current study seeks to find out the hybrid education reality during the Corona pandemic, where the aim is to ascertain the seriousness and effectiveness of the followed strategies from the teachers’ and students’ viewpoints, and suggest solutions to overcome the obstacles and difficulties that affected the smooth running of the process. Keywords : Hybrid teaching, Corona pandemic Le résumé : Le monde a connu un arrêt presque complet dans la plupart des secteurs à cause de la propagation de la pandémie du Corona virus (COVID- 19) qui s’est répandue dans le monde au début de l’année 2020. Par conséquent, les pays ont été contraints de revenir à la vie normale même si cela a été de façon progressive et prudente. Parmi les mesures prises par le secteur de l’enseignement supérieur, il y a eu le recours à l’enseignement hybride, c’est à_ dire la combinaison entre l’enseignement traditionnel en présentiel et l’enseignement à distance, électronique) et l’exploitation de tous les avantages que peuvent procurer les différentes moyens technologiques pour pouvoir parrainer efficacement les étudiants. Notre étude propose de faire découvrir la réalité de l’enseignement et de l’éducation hybride en Algérie pendant la pandémie Corona qui visait à identifier le sérieux et l’efficacité des stratégies par les enseignants pour pouvoir proposer des solutions susceptibles de faire surmonter les obstacles et les difficultés qui ont affecté le bon déroulement du processus. En outre, beaucoup de pays , dont l’Algérie, se sont engagés à prendre des mesures qui pourraient permettre de sortir de cette stagnation. Mots clés : Enseignement hybride, Pandémie, Corona الملخص: لقد شهد العالم توقفا شبه تاما في أغلب القطاعات نظرا لانتشار وباء فيروس كورونا (COVID – 19) الذي انتشر في العالم بداية سنة 2020 ،وكان لزاما على الدول الرجوع الى الحالة الطبيعية ولو بصفة تدريجية، فشرعت هذه الدول ومنها الجزائر في اتخاذ بعض الاجراءات التي من شأنها المساعدة في الخروج من هذا الركود و الجمود، ومن بين الاجراءات المتخذة على مستوى قطاع التعليم العالي اللجوء الى التعليم الهجين (المزاوجة بين التعليم التقليدي والتعليم الالكتروني عن بعد) واستغلال كل المزايا التي توفرها الوسائل التكنولوجية المتعددة والمختلفة قصد التكفل بالطلبة، ولهذا جاءت هذه الدراسة للوقوف على واقع التعليم الهجين خلال جائحة كورونا، حيث كان الهدف منها الوقوف على جدية وفعالية الاستراتيجيات المتبعة من وجهة نظر الأساتذة والطلبة ،مع اقتراح حلول لتجاوز العقبات والصعوبات التي أثرت على السير الحسن للعملية . الكلمات المفتاحية: التدريس الهجين، جائحة كورونا .

Keywords

Hybrid teaching, Corona pandemic