مقاربات فلسفية
Volume 8, Numéro 1, Pages 410-419
2021-06-05

السينما بين الابداع الفني والتفكير الفلسفي

الكاتب : بن قدور حورية .

الملخص

الملخص رغم التباعد الزمني بين الفلسفة و السينما، الا ان ذلك لم يستثني من ان تكون السينما تحت مجهر الفكر النقدي الفلسفي، سواء من ناحية الدراسة الجمالية و الاستطتيقية للصورة والحركة، أو من حيث مضمون الانتاج في شكل استقراءات سيميوطيقية. كما اعتبر الفيلم ايضا وسيلة لعرض الفكر بمعنى طرح افكار فلسفية في شكل صور متحركة، تجعل المتلقي يقوم بفعل التفلسف من خلال دفعه من خلال عملية التلقي. إن التقاء السينما بالفلسفة يتمثل في كونهما معًا يصنعان تصورًا خاصاً للعالم و للذات والآخرين، ولكن في زمن طغى عليه التطور السينمائي والتلفزيوني واجتاحته التكنولوجيات الحديثة، هل يمكن أن يجد الفيلسوف ملاذه في السينما؟ Abstract Despite the time divergence between philosophy and cinema, this did not exclude cinema from being under the microscope of philosophical critical thought, whether in terms of studying the aesthetics of the image and movement, or in terms of content production in the form of semiotic extrapolations. Film was also considered a means of presenting thought in the sense of proposing philosophical ideas. In the form of moving images that make the recipient do the act of philosophizing by pushing him through the process of reception. The convergence of cinema with philosophy is that they together create a special perception of the world and of the self and others, but in a time dominated by cinematic and television development and overwhelmed by modern technologies, can the philosopher find his refuge In the cinema?.

الكلمات المفتاحية

الفلسفة ; السينما ; الصورة ; الخطاب ; الفيلسوف ; philosophy ; discourse ; cinema ; image