مجلة الابداع الرياضي
Volume 12, Numéro 3, Pages 504-522
2021-06-05

واقع تطبيق أنشطة لتنمية الإدراك الحسي – حركي لطفل الروضة

الكاتب : مهدي عزالدين . مرقصي امنة . صغيري بلال .

الملخص

: هدف البحث للتعرف على واقع تطبيق أنشطة لتنمية الإدراك الحسي- حركي لطفل الروضة ومعوقات تطبيقها. تم الاعتماد على المنهج الوصفي، مستخدمين استمارة استبيان الكتروني وزعت عبر الإنترنيت على عينة قصدية قوامها 30 معلمة ببعض الروضات بمدينة سطيف، أظهرت النتائج أن هنالك نقص كبير في تطبيق أنشطة الإدراك الحسي-حركي، التكوين الذي تلقته المعلمات غير كاف لتطوير القدرات الإدراكية، افتقار برامج التربية الحس حركية على أنشطة تنمي قدرات الإدراك، نقص الوسائل وعدم توفر البنى التحتية. Abstract : he aim of the current research is to identify the reality of applying activities to develop the Sensory-kinesthetic Perception for a kindergarten child, In addition to the detection of obstacles to the application of The sensory-kinesthetic Perception activities. The researcher relied on the descriptive method by distributing electronic questionnaires via the internet on an intentional sample of 30 female teachers in some kindergartens in Setif City through social media. The results show that there is a significant lack of application of perceptual-kinesthetic activities, the formation that the teachers received is insufficient to develop perception abilities. Sensory-motor education programs lack activities that develop perception abilities, in addition to the lack of means and the lack of adequate infrastructure Keywords: keywords- at least three

الكلمات المفتاحية

النشاط، الإدراك الحسي- حركي، طفل الروضة