مجلة دفاتر اقتصادية
Volume 12, Numéro 1, Pages 75-90
2021-05-31

دور الثقافة السياحية لدى المجتمع في ترقية مؤشرات الاقتصاد في الجزائر (2009-2018)

الكاتب : مخلوف ناجح . سعودي عبد الصمد .

الملخص

تعتبر السياحة في الجزائر من بين أحد الأنشطة المحورية للاقتصاد البديل، وفي سياق ذلك لا تقل الثقافة السياحية أهمية في تنمية السياحة، وفي جذب السياح باعتبار السياحة. فالثقافة السياحية بمثابة منطلق للمشاريع الاستثمارية في قطاع السياحة والتي تنعكس بدورها على برامج التنمية الاقتصادية. وفي هذه الدراسة نسعى إلى تحديد معالم السياحة الجزائرية والتعرف على أهم المقومات السياحية التي تعتمد عليها الدولة. كما نبين أهم الأطر القانونية التي تهيكل الثقافة السياحية ضمن التشريع السياحي الجزائري وتضبط السلوك السياحي لأفراد المجتمع في المناطق السياحية. وقد توصلنا إلى وجود خروقات سلوكية تعيق التنمية السياحية وتعرقل التنمية الاقتصادية ومن بينها الثقافة السياحة الساحلية، فالسياحة الشاطئية لها صدى واسع في المجتمع المحلي وكذا لبعض السياح الأجانب. ومنه فإنَّ ضعف الثقافة السياحية لدى المجتمع المحلي الجزائري تستوجب وضع سياسات وبرامج تهيئ المناخ المناسب للسياحة وتعزز ثقافة الانفتاح الرشيد والواعي على السياحة العالمية. Tourism in Algeria is one of the central activities of the alternative economy in the context of this, tourism culture is no less important in the development of tourism, and in attracting tourists as tourism. Tourism culture is a starting point for investment projects in the tourism sector, which in turn are reflected ineconomic development programmes.in this study, we seek to define the features of Algerian tourism and to identify the most important tourism components that the state depends on. we also show the most important legal frameworks that structure the tourism culture within the Algerian tourism legislation and control the tourist behavior of members of society in the tourist areas.we have found that there are behavioral violations that hinder tourism development and hinder economic development, including coastal tourism culture. Beach tourism has a wide resonance in the local community, as well as some foreign tourists. From this, the weakness of the tourist culture of the Algerian local community requires the development of policies and programs that create the appropriate climate for tourism and promote a culture of rational and informed openness to global tourism.

الكلمات المفتاحية

الثقافة ، الثقافة السياحية، المجتمع ، المؤشر الاقتصادي ; Culture, tourism culture, society, economic index