الحوار الثقافي
Volume 10, Numéro 1, Pages 236-255
2021-06-03

المقاربة بالكفاءات و الأداء الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط بمستغانم

الكاتب : محمودي محمد . طاجين علي .

الملخص

تهدف الدراسة من خلال بحثنا الوصفي المسحي إلى الكشف عن العلاقة الموجودة بين المقاربة بالكفاءات والاداء الدراسي من خلال دراسة ميدانية لدى تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط بمستغانم، فافترضنا انه توجد علاقة ارتباطية بين التدريس بالمقاربة بالكفاءات والأداء الدراسي لدى هذه العينة ولهذا الغرض استخدمنا منهج البحث الوصفي وقد اجريت دراستنا هذه على عينة من مجتمع ولاية مستغانم لتلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط متكونة من 420 تلميذا وتلميذة من دائرة عشعاشة ولاية ومن مناطق جغرافية مختلفة (حضرية، شبه حضرية، ريفية) حيث تم اختيار العينة العشوائية البسيطة، ولجمع البيانات استخدمنا نتائج الأداء الدراسي من محاضر مجالس الاقسام لسنة الثالثة متوسط للفصل الأول للسنة الدراسية: 2020/2021. بعد جمع النتائج ومعالجتها إحصائيا حيث كانت النتائج كالتالي: عدم وجود علاقة ارتباطية بين المقاربة بالكفاءات والاداء الدراسي أما الفرضيات الفرعية فالنتائج جاءت متباينة. The study aims, through our descriptive survey research, to reveal the relationship that exists between the approach to competencies and academic performance through a field study of third year pupils of middle education in Mostaghanem, so we assumed that there is a correlative relationship between teaching with the approach to competencies and academic performance in this simple, and for this purpose we used the descriptive research method Our study was conducted on a simple from the community of Mostaganem State for third year pupils of middle education consisting of 420 male and female students from Achaacha district and from different geographical areas (urban, semi-urban, rural). A simple random sample was chosen, and to collect data we used the results of academic performance from Department councils records for the third year average for the first trimester in the school year: 2020/2021. After collecting the results and treating them statistically, where the results were as follows: There is no correlation between the approach with competencies and academic performance. As for the sub-hypotheses, the results were different.

الكلمات المفتاحية

المقاربة بالكفاءات؛ الأداء الدراسي؛ بيئة التمدرس. ; Approach to competencies; Academic performance; Schooling environment.