القياس والدراسات النفسية
Volume 1, Numéro 1, Pages 34-49
2020-08-25

الاكتئاب وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية لدى المراهقين المتمدرسين. دراسة ميدانية بولاية الشلف

الكاتب : ربيع بوخيار . براهيم راحيس .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على الاكتئاب وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية لدى المراهق المتمدرس، وتم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي كونه ملائم لها، وطبق على عينة مكونة من (30) تلميذ وتلميذة في ثانوية لومي الجيلالي بأولاد فارس، بتطبيق مقياس الاكتئاب لبيك (1962) ومقياس أساليب المعاملة الوالدية لـ أمبو (2003)، وتم معالجة البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أنه: - لا توجد علاقة بين الاكتئاب وأساليب المعاملة الوالدية لدى المراهق المتمدرس. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في أساليب المعاملة الوالدية تعزى لمتغير الجنس. - لا توجد فروق دالة إحصائيا في الاكتئاب تعزى لمتغير المستوى التعليمي. The current study aims to identify depression and its relationship to parental treatment methods for the school adolescent, and this study relied on the descriptive approach as appropriate to it, and was applied to a sample of (30) male and female students in Lom Al-Jilali High School in Fares, by applying the Depression Scale to Beck (1962) ) And the measure of parental treatment methods for AMBO (2003), and the data was processed using the Statistical Package for Social Sciences (spss), and the results of the study indicated that: - There is no relationship between depression and parental treatment in the school adolescent. - There are no statistically significant differences in the methods of parental treatment due to the gender variable. - There are no statistically significant differences in depression due to the variable of the educational level.

الكلمات المفتاحية

الاكتئاب، أساليب المعاملة الوالدية، المراهق. depression, parental treatment methods, teenager.