مجلة الابداع الرياضي
Volume 12, Numéro 2, Pages 443-461
2021-06-03

الاتجاه نحو ممارسة التربية البدنية و الرياضية و علاقته بتقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية

الكاتب : بوجلال سهيلة . بن عمور جميلة .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على العلاقة بين الاتجاه نحو ممارسة التربية البدنية و الرياضية و تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية، تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وطبقت استبانة الاتجاه نحو ممارسة التربية البدنية و الرياضية المعدة من طرف إسماعيل مروة، و مقياس تقدير الذات لكوبر سميث على عينة متكونة من (102) طالبة من بعض ثانويات المسيلة. أظهرت النتائج وجود اتجاهات إيجابية نحو ممارسة التربية البدنية و الرياضية، ومستوى مرتفع من تقدير الذات، بالإضافة إلى وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الاتجاه نحو ممارسة التربية البدنية و الرياضية و تقدير الذات لدى طالبات المرحلة الثانوية. The present study aimes to identify the relationship between the attitude towards the practice of physical education and sports and self-esteem among secondary school students. The relational descriptive approach was used, and a questionnaire of attitude towards the practice of physical education and sports prepared by Ismail Marwa was applied, and the Self-Esteem Scale of Cooper Smith on a sample consisting of (102) students from some secondary schools in M'sila. The results showed the existence of positive attitudes towards practice of physical education and sports , and high level of self-esteem, in addition of statisticaly significant correlation between the attitude towards practice of physical education and sports and self-esteem among secondary school students .

الكلمات المفتاحية

الاتجاه ; التربية البدنية ; الرياضية ; تقدير الذات ; الطالبات