مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 2, Pages 812-827
2021-06-02

اللغة الشعرية وتجلياتها في - ديوان الفراشات تقول سرها للوازنة بخوش –

الكاتب : نجار فوزي .

الملخص

يروم هذا المقال استكشاف بعض مظاهر حداثة النص الشعري الجزائري الحديث/ المعاصر وهو يخوض مبدأ التجريب بمختلف مستوياته، وبخاصة فيما تعلق بالشكل الكتابي والرسم الفني الموازي له. أو ما يعرف بالتشكيل البصري للقصيدة الحديثة والمعاصرة (الشعر الحر/شعر التفعيلة/قصيدة النثر) التي أضحت دلالة/ دلالات يتداخل فيها اللغوي، و البصري، والملموس، والمحسوس، والداخلي والخارجي وحتى شكل ونمط الكتابة. وبذلك كشف ملامح التجديد الفني في بناء النصوص الشعرية الجزائرية، ومحاولة تفسير العلاقات التي تحكم إنتاجها. Abstract : The present paper tends to explore some modernism aspects of the modern/ contemporary Algerian poetic text in its experimental journey and at various levels, especially with regard to the written form and its parallel artistic drawing; the so-called visual composition. The modern and contemporary poem (free verse/ Iambic verse/Prose poem ) has become a cross point of connotations where several components: linguistic, visual, tangible, perceptible, internal, and external intertwine to give birth to its value and significance. From this perspective, this study aims to reveal the artistic innovation features in structuring Algerian poetic texts, as it also tries to explain the relations that govern their production. Keywords: Free verse, Visual composition, Artistic drawing, Structuration, Whiteness, Punctuation.

الكلمات المفتاحية

شعر حر ; تشكيل بصري ; رسم فني ; بناء ; بياض ; علامات ترقيم