دراسات معاصرة
Volume 5, Numéro 1, Pages 142-160
2021-06-02

القيّم التّربويّة والعناصرالجماليّة في مسرديّة غنائيّة الحبّ"عزّ الدّين جلاوجي" The Educational Values And Aesthetic Elements In The Lyric Narration Of Al-hob "ezz Al-din Glaouji"

الكاتب : غشير سامية . خالدي خالد .

الملخص

إنّ الكتابة المسرحيّة للطّفل تتميّز بطابع تربويّ بالدّرجة الأولى، كما تتّسم بخصائص فنيّة وعناصر جماليّة خاصّة، والكتابة المسرحيّة عند "عزّ الدين جلاوجي" تعكف على ربط الطّفل بتاريخه ووطنه وأصالته ورموزه، والقيم الإسلامية والثّوريّة والإنسانية،كما يظهر عليها طابع التّجربة والتّمرّد، فالكتاب قد أبدع نصوصا في غاية التّميّز والأهداف السّامية، وهذا ما وجدناه في مسرحيّة "غنائية الحبّ" والّتي أخذناها أنموذجا لهذه الدّراسة. Theatrical writing directed at children is characterized by an educational character in the first place, as well as artistic characteristics and special aesthetic elements. The playwriting of the writer "Ezz El-Din Jalawyji" is concerned with linking the child to his history, homeland, originality and symbols, and Islamic, revolutionary and human values, as well as the character of experimentation and rebellion. I took it as a model to study.

الكلمات المفتاحية

القيّم التّربويّة، العناصر الجماليّة، التّجريب، مسرحيّة غنائيّة الحبّ. ; Educational values; aesthetic elements; experimentation; lyrical play of love