مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 5, Numéro 1, Pages 486-499
2021-06-01

وهم المثقف الجزائري

الكاتب : فكروني زاوي .

الملخص

الملخص: من المفيد أن نشير إلى أن التصورات التي يشملها هذا المقال، تهتم بحكم طبيعة الموضوع، بطائفة من التصورات و القناعات الشخصية. و هكذا يمكن القول بأن هذه التصورات و الآراء تفترض جزأ من الذاتية، بحكم ما يتولد عنها من تداخل و تشابك بين الذات " المدركة " و الذات "الناقدة". و لعل في هذا ( الذاتية ) مجالا ثريا للبحث و النقد و ربما الجلد كذلك ، باعتباره يمثل المحيط و المركز، المنطلق و الغاية. سيحكم القارئ بنفسه على مدى صحة هذه التصورات و القناعات، ولكننا قبل أن نتركه يغوص في القراءة و يتساءل و يستنطق و يحلل و يستنتج ويحكم، نرى من المستحسن لفت انتباهه إلى ان المثقفين خلافا لفئات أخرى، يعتبرون نقادا ، الذين يطلقون خطباتهم في كل الأمور، ولهذا فلا عجب إذا ما اتخذوا أنفسهم موضوعا لتفكيرهم، و من الطبيعي جدا أن يعتبروا الحديث عن أنفسهم من مهامهم، و إن اختلفوا في الرؤى و التصورات. فحديث المثقف عن المثقف هو حركة دائرية تبتدئ من المثقف، و تنتهي عنده ، بكل ما يفترضه من غموض و وضوح، تناقض و تكامل . It is useful to point out that the perceptions included in this article are concerned with the nature of the topic i.e.with a range of perceptions and personal convictions. Thus it can be said that these perceptions and opinions presuppose a part of the subjectivity, by virtue of the overlapping and interlacing of the "conscious" self and the "critical" self that arises from it. Perhaps this (subjectivity). is a rich field for research and criticism, and perhaps blaming oneself as well, as it represents the periphery and the center, the starting point and the goal. The reader will judge the validity of these perceptions and convictions, but before giving him the opportunity to read and ask question, analyze, conclude and judge, we think that it is preferable to draw his attention to the fact that intellectuals, unlike other groups, are considered critics, who launch their speeches on all matters Therefore , it is not surprising if they consider themselves the subject of their thinking, and it is very natural for them to consider talking about themselves one of their tasks, even if they differ in visions and perceptions. The talk of the educated peaople about the intellectual is a circular movement that begins with the educated and ends with him, with all the ambiguity and clarity, the contradiction and complementarity that generates form that(talk).

الكلمات المفتاحية

المثقف الجزائري ; وهم الفئوية ; السلطة ; الوجود الاجتماعي ; الهوية الاجتماعية ; Algerian intellectual ; Categorical delirium ; power ; social existence ; social identity