مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 5, Numéro 1, Pages 444-468
2021-06-01

السفر العرفاني وجدلية الاتصال والانفصال في الخطاب الصوفي : قراءات جديدة في سيرة ابن عربي الروحية. The Cognitive Journey And The Dialectic Of Connection And Separation In The Sufi Discourse : New Reading In Ibn Arabi's Spiritual Biography.

الكاتب : الوكيلي الحسين .

الملخص

ملخص: تهدف هذه المقاربة إلى البحث في ذاكرة السفر العرفاني وتحققات هذا المفهوم في الخطاب الصوفي، حيث تم الانطلاق من تصور منهجي محدد، يتجاوز السفر الجغرافي ليركز على السفر العرفاني. وتكمن ميزة هذا السفر في كونه يتوزع على بعدين: بعد عمودي يأخذ فيه السفر وجهتين: وجهة سفلية من السماء إلى الأرض، وتتجسد في رحلة الهبوط. ووجهة علوية من الأرض إلى السماء، وهي رحلة الصعود. وغالبا ما يرتبط هذا البعد بالسياحة القلبية أو الروحية التي يعمل من خلالها الصوفي على تأسيس هويته الصوفية، واستبدال عالمه الواقعي بعالم مُتخّيّل، يسافر إليه لأجل السمو على النقائص، وتحصيل العلوم الوهبية، حيث يغدو السفر العرفاني نموذجا روحيا متعاليا لا يحققه إلا أصحاب الكرامات، إقرارا لهم باستحقاقهم مقام الولاية الكبرى. أما البعد الأفقي يأخذ مسارا خطيا، تنطلق فيه الذات من نقطة استقرارها إلى حيث هدفها، وغالبا ما يكون هذا النوع من السفر مرتبطا بالسياحة الجسدية في أرض الله الواسعة بهدف التأمل والتدبر. Summary: The aim of this article is to look into the memory of the cognitive journey and its manifestations throughout the Sufi discourse;the article starts with a specific methodological concept which goes beyond geographical limits and focuses on the cognitive journey.The advantage of the latterlies in its distribution into two dimensions: A vertical dimension in which the journey takes two destinations: A lower destination from the sky to the ground, exemplified by the landing journey; and a skyward destination or course, from Earth to the sky. This dimension is often linked to the heart or spiritual journey through which Sufi works to establish his Sufi identity and replace his real world with an imaginary world, traveling to it in order to rise above imperfections, and to for the attainment of transcendental science, where the cognitive journey becomes a high spiritual model that only people of Karamat can achieve, in recognition of their worth of having the higher status. The horizontal dimension takes a linear path, in which the self starts from its point of stability to where it is intended, and this type of journeys is often linked to physical journey in the vast land of God for reflection and deep contemplation.

الكلمات المفتاحية

السفر العرفاني ; الخطاب الصوفي ; الاتصال ; الانفصال ; السيرة الروحية ; ابن عربي