مجلة العلوم القانونية و السياسية
Volume 12, Numéro 1, Pages 548-565
2021-04-28

Civil Protection For The Consumer In The Consumer In The Field Of Unfair Practices Listed On The Tag الحماية المدنية للمستهلك في مجال الممارسات غير النزيهة الواردة على العلامة

الكاتب : سفير مختارية . نزار كريمة .

الملخص

Abstract: The brand is an important element and component among the elements of the commercial store or the trading company, because the aim of its adoption is to determine goods and services, and to attract customers, including the consumer, who is regarded as the person who acquires the product according to the brand, and which also determines the quality of the goods from the point of view of the consumer. The brand saves him the trouble of researching and inspecting the product to distinguish one product from others. This prompted the legislator to assign an effective legal system that protects the brand and at the same time creates a safe environment so that the consumer does not fall into the trap of illicit products, which confuses his mind through what’s called the brand’s civil protection against acts of unfair competition, which guarantees the protection of the brand owner against his competitors by unfair means on the one hand and protecting the interests of the consumer on the other hand, whether they are material or moral ملخص: تعد العلامة عنصراً ومكوناً مهماً ضمن عناصر المحل التجاري أو الشركة التجارية، إذ يكون الهدف وراء اعتمادها التعريف بالسلع والخدمات وجلب العملاء بمن فيهم المستهلك الذي يعتبر الشخص الذي يقتني المُنتَج وفقاً للعلامة، التي بدورها تحدد نوعية وجودة السلعة من وجهة نظر المستهلك، ذلك أنها تغنيه عن البحث وتفحص المنتج وفقاً لتمييزها منتجا عن غيره. الأمر الذي جعل المشرع يخصص نظام قانوني فعال يحمي العلامة ويحقق في ذات الوقت بيئة آمنة للمستهلك من الوقوع في فخ السلع الغير مشروعة والتي بدورها تخلق اللبس في ذهنه عن طريق ما يعرف بالحماية المدنية للعلامة التجارية من أفعال المنافسة غير المشروعة والتي تكفل بدورها الحماية لمالك العلامة من منافسيه بوسائل غير نزيهة من جهة وحماية مصالح المستهلك من جهة أخرى مادية كانت أو معنوية.

الكلمات المفتاحية

consumer, goods and services, brand, unfair competition, civil protection. ; المستهلك، السلع والخدمات، العلامة التجارية، المنافسة غير المشروعة، الحماية المدنية.