الكَلِم
Volume 6, Numéro 1, Pages 487-503
2021-06-01

الهويّة السرديّة وحضور الآخروية قراءة تأويلية في متخيل مدن وحقائب

الكاتب : Hayani د. محمود خليف خضير الحياني .

الملخص

ملخص البحث : تشتغل هذه المقاربة على مرتكزات تبحث عن الهويّة السرديّة وفق ما طرحه الفيلسوف بول ريكور، فالهويّة السرديّة هي البوتقة التي تجمع التجربتين الزمانية والتاريخية في لحظة تصوير سردي يعمل على تكثيف الحدث السردي إلى علاقة وجودية بين الأنا والآخر، إذ لا ينهض أيّ عمل سردي إلا بوجود علاقة بين الأنا والآخر، والذي تتشابك فيه حسب ريكور العلاقة المعقدة بين الذات، والآخر، والذاكرة. ولا يمكن أن تتحقق الهويّة إلا بالتأليف السردي أو القصصي، حيث يشكل الفرد، والجماعة معا هويتهما من خلال الاستغراق في السرديات التي تصير بالنسبة إليهما بمثابة تاريخهما الفعلي، وهو ما حاولنا كشفه في مدونة سعدي المالح السردية.. كلمات المفاتيح : الهويّة السرديّة ، العنوان ، الذاكرة ، الرؤية ، الفضاء ، الآخروية . Research Summary : The research presents the narrative identity according to the thesis of an interpretative philosopher Paul Ricoeur, who defined the narrative identity as a set of determinations: from coincidence and choice, from memory, narratives, and projects hoped. . He selects events and must establish a meaningful and effective history. Identity, as a product of history and its component parts, is carved as if it were itself and the one before it. The self has long been inhabited by others, because the "self itself" is the "other", which leads us to say that life is a narration or is it a narration. Identity is not achieved except by narrative or fictional composition where the individual and the group together form their identity through engaging in narratives and stories that for them become their actual history that we revealed in the Saadi Al-Maleh narrative code . Keywords: Narrative identity, address, memory, vision, space, eschatology .

الكلمات المفتاحية

الرؤية ; الفضاء ; الاخر ; العن ; ان