مجلة النص
Volume 8, Numéro 1, Pages 380-394
2021-06-01

الوان مان شو وصناعة الفرجة

الكاتب : علواني فاطمة .

الملخص

حظيت ظاهرة الوان مان شو جدلا ونقاشا واسعا في الآونة الأخيرة، حيث ذاع صيت هذا النوع في مختلف المسارح، ونحى المتلقي نحوه لأن لفى فيه المنفس من مكائد الواقع المعاش، ونعني بألوان مان شو عرض الممثل الواحد الذي يعتمد على الخطاب فوق الركح ، مستمدا سيماته ومواضيعه من الواقع، حيث يطرح رؤى مختلفة في العرض نفسه، كما أنه يربط بين الحركة والرقص والتقليد والغناء وجل أنماط العرض في شخص الممثل الواحد ،لذا أثار الكثير من النقاد قضية الوان مان شو ورأوا أنه وليد لظروف مختلفة، سواء كان ماديا أو معنويا، والهدف من هذا المقال هو ابراز الدور الذي حققه الوان مان شو في معالجة قضايا عدة تصنع الفرجة بمواضيع ساخرة تعكس الواقع المعاش في جميع الجوانب )السياسية ، الاجتماعية ، الثقافية ، التاريخية ..( Abstract: The "one-man show" phenomenon has been the subject of much debate and debate in recent time ,As fame of this genre gained fame in various theaters, and the audience turned to him for he contained the vent of the machinations of lived reality. It's a one-man show that relies on words rather than jogging, based on his sims and themes of reality, As it presents different visions in the show itself, as it connects movement, dancing, imitation, singing and all types of presentation in the person of a single actor, Therefore, many critics raised the question of the one-man show and saw that it was born out of different circumstances, whether material or moral, The objective of this article is to highlight the role that the The "one-man show" has played in the treatment of several issues that create openness with ironic subjects that reflect the reality lived in all its aspects (political, social, cultural , history ...)

الكلمات المفتاحية

ظاهرة ; الفرجة ; عبدالحق الزر ; عرض الممثل