المجلة الجزائرية للاتصال
Volume 20, Numéro 1, Pages 109-147

إتجاهات طلاب العلاقات العامة نحو التعليم الألكتروني أثناء جائحة كورونا

الكاتب : النذیر أیمن عبدالله النور .

الملخص

ملخص: جاءت هذه الدراسة بعنوان: إتجاهات طلاب العلاقات العامة نحو التعليم الألكتروني خلال جائحة كورونا، حيث تمثلت مشكلة الدراسة التي تصدت لها في سبر إتجاهات طلاب العلاقات العامة بكلية الإعلام والاتصال بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية نحو التعليم الإلكتروني خلال جائحة كورونا، من أجل بلورة رؤية علمية لوصف هذه التجربة والخروج بنتائج تقف على الإيجابيات لتعزيزها، وتتلمس السلبيات لوضع توصيات لمعالجتها، وقد هدفت الدراسة إلى عدة أهداف منها: التعرف على الإيجابيات لتجربة التعليم الألكتروني أثناء جائحة كورنا بالنسبة لطلاب العلاقات العامة، معرفة إنعكاسات التعليم الألكتروني على التحصيل الأكاديمي لطلاب العلاقات العامة، معرفة المعوقات التي واجهت التعليم الألكتروني لطلاب العلاقات العامة أثناء جائحة كورونا، وقد سعت الدراسة للإجابة عن عدة تساؤلات، أهمها: ما هي إيجابيات وسلبيات التعليم الإليكتروني لدارسي العلاقات العامة بكلية الإعلام والاتصال بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية؟ ماهي أنسب المنصات التعليمية للتعليم الألكتروني بالنسبة لطلاب العلاقات العامة؟ ما أثر التعليم الإليكتروني على التحصيل الأكاديمي لدارسي العلاقات العامة ؟ ماهي المعوقات التي واجهت العملية التعليمية الإليكترونية لطلاب العلاقات العامة؟ وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج المسحي، واستخدم الاستبانة كأداة علمية، وقد خرجت الدراسة بجملة من النتائج، أهمها: كشفت الدراسة أن منصة التدريس الأكثر استخداماً كانت هي: الزووم(Zoom)، يليها البلاك بورد(Blackboard)، ثم قوقل كلاس رووم(Google Class Room)، توصلت الدراسة إلى أن التعليم الإليكتروني خلال جائحة كورونا كان تأثيره إيجابياً على التحصيل الأكاديمي لطلاب العلاقات العامة، أظهرت الدراسة أن بعض طلاب العلاقات العامة يرون أن التعليم الإليكتروني خلال جائحة كورونا كان له آثاراً سلبية ،أظهرت الدراسة أن هناك عدداً من المقررات لايصلح تدريسها عبر التعليم الأليكتروني في تخصص العلاقات العامة. Abstract : This study was titled: Trends of Public Relations’ Students Towards E-Learning during the Corona Pandemic, the problem which addressed by the study, was to investigate the trends of Public Relations’ students in the College of Media and Communication at Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University towards E-learning during the Corona pandemic, in order to form a scientific vision to describe this experience and come up with results that stand on the advantages to enhance them, and spot the disadvantages to formulate recommendations to address them, the study aimed at several objectives, including: Identifying the positive aspects of E-learning experience during the Corona Pandemic for public relations’ students, knowing the reflections of E-learning on the academic achievement of public relations’ students and identifying the obstacles faced E-learning for public relations students during the Corona pandemic, and the study aimed at answering several questions, the most important of which are: What are the advantages and disadvantages of E-learning for public relations students in the College of Media and Communication at Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University? What are the most appropriate educational platforms for distance education for public relations’ students? What is the impact of E-learning on the academic achievement of public relations students? What are the obstacles that faced the E-Learning process for public relations students? The researcher used the Survey method in this study, and used the questionnaire as a scientific tool, and the study came out with a set of results, the most important of which are: The most used teaching platforms were: Zoom, Blackboard, and then Google Classroom), E-Learning during the Corona pandemic had a positive impact on the academic achievement of public relations students, that some public relations students believe that E-Learning during the Corona pandemic had negative effects, some subjects are not suitable for E-Learning.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: إتجاهات، العلاقات العامة، جائحة كورونا، التعليم الألكتروني، منصة تعليمية. ; Key Words: Trends, Public Relations, Corona pandemic, E- learning, Educational platform.