آفاق علمية
Volume 13, Numéro 3, Pages 133-150
2021-06-01

تقدير الذات وعلاقته بالسلوك الإنسحابي لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم الاكاديمية دراسة ميدانية على تلاميذ السنة الرابعة والخامسة إبتدائي بولاية الأغواط

الكاتب : زيتوني محمد زين العابدين . صادقي رحمة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين تقدير الذات و السلوك الإنسحابي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية وتحديدا قسم السنة الرابعة و الخامسة، من ذوي صعوبات التعلم الاكاديمية، وهل هناك فروق في مستوى العلاقة بين تقدير الذات و السلوك الإنسحابي تعزى لعامل الجنس، وقد تكونت مجموعة بحثنا من (30) تلميذا، أما ادوات البحث فقد قمنا بتطبيق مقياس صعوبات التعلم مايكل بيست (1981). لاستخراج مجموعة البحث وبعد ذلك قمنا بتطبيق مقياس تقدير الذات لكوبر سميث ( 1967)، بالإضافة لتطبيق مقياس السلوك الإنسحابي للأطفال لعادل عبد الله محمد (2003). و بعد جمع البيانات والتحقق من طبيعتها تمت معالجة فرضيات الدراسة باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS 25)، وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي الارتباطي بما يتناسب مع أغراض الدراسة، و بعد اختبار الفرضيات إحصائياً تم التوصل إلى النتائج التالية: تشير النتائج إلى أن هناك علاقة بين تقدير الذات و السلوك الإنسحابي لدى أفراد العينة، وكذلك إلى أنه لا توجد فروق بين الذكور و الإناث في تقدير الذات و السلوك الإنسحابي. This study aims to reveal the relationship between self-esteem and withdrawal behavior in primary school students, specifically the fourth and fifth-year primary school, with academic learning difficulties, and whether there are differences in the level of relationship between self-esteem and withdrawal behavior due to the gender factor. Our research group consisted of (30) students, and research tools have applied the scale of learning difficulties by Micheal Bust (1981) in order to extract the research group, we applied the Self-esteem scale of Cooper Smith (1967), besides we applied the Child Withdrawal Behavior Scale by Adel Abdullah Mohammed (2003). After collecting the data and verifying its nature, the study hypotheses were treated using the Social Science Statistical Package Program (SPSS 25), and to achieve the objectives of the study we relied on the descriptive correlational approach because of its accordance with the purposes of the study, and after testing the hypotheses statistically, the following results were reached: The results indicate that there is a relationship between self-esteem and withdrawal behavior in the sample, as well as that there are no differences between males and females in self-esteem and withdrawal behavior.

الكلمات المفتاحية

تقدير الذات ; السلوك الإنسحابي ; صعوبات التعلم الأكاديمية