مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 2, Pages 1089-1105
2021-06-01

موقف الاستشراق من السنة النبوية وحيا وثبوتا ونقلا

الكاتب : مهنديس عدنان .

الملخص

لا شك أن موقف الاستشراق من السنة النبوية موقف غير أحادي النظرة، وإنما هو موقف متوزع على عدة جوانب ذات اتصال وثيق بالحديث النبوي ومتعلقاته التوثيقية أو متعلقاته المصدرية، فالاستشراق له نظرة خاصة في التفريق المصطلحي بين مفهوم الحديث ومفهوم السنة وذلك من أجل تحقيق مقصديتهم في الدراسة وترويج الأفكار، كما أن نظرتهم النقدية للوحي ونزوله يظل أمرا يستندون إليه بقوة في ضرب مصداقية ثبوت السنة، وذلك على غرار ما دندنوا حوله من نقاش حول ظاهرة تدوين الحديث النبوي وأبعادها المقصدية، ليسجل المقال تخبط هذه الفئة في تقرير مجموعة من النقاط داخل القضية الواحدة مما من شأنه أن يبعث على التشكيك في منهجهم وموضوعيتهم ونتائج دراستهم. الكلمات المفتناحية: الاستشراق، موقف، السنة، مظاهر. Abstract : There is no doubt that the orientalist position on the Sunnah* is not one sided, it is instead one that is distributed on different aspects of it that are deeply related to the Hadith* and its documentations and sources. This is because orientalism has its unique view on the terminological differences between the concept of Hadith and that of the Sunnah, this view is established to further their views and ideas. Their views on the revelations was and still is a subject that orientalists keep coming back to to question the credibility of the Sunnah. This is similar to the discussion about the phenomena of recording the Hadith and the purpose behind it, which shows the uncertainty of this group when it comes to establishing set points about the same issue, which in turn raises doubts about the methods, objectivity and the conclusions of their studies. *Sunnah: The traditions and practices of the prophet Muhammad (pbuh) that constitute a model for muslims to follow. *Hadith: The recorded words, deeds and silent approvals of prophet Muhammad blessings be upon him. key words: orientalism, position, Sunnah, aspects

الكلمات المفتاحية

الاستشراق ; م ; قف ; السنة ; مظاهر

المقاصد فطرة وعقلا ونقلا

Benmahammed Younes . 
ص 412-424.