مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 2, Pages 585-596
2021-06-01

المنهج التربوي في فكر ابن عاشور من خلال القيم الأنثروبولوجية

الكاتب : كعبوش أحمد .

الملخص

الإمام محمد الطاهر ابن عاشور اجتمعت فيه روافد الثقافة الإسلامية، واتّسعت خبراته المعرفية لتضاهي نُضْجَ تجربته، وعُمْقَ ثقافته، وَسِعة عِلمه بالدّقائق العلمية، و وعيه الشّامل بأبعاد انثروبولوجية الثّقافة الإسلامية من جهة، ومن وجهة أخرى ما اعتراها من ازدهار وانحطاط في مختلف العصور، وما وَضْعُه لهذا المنهج التربوي الذي عناه بمؤلَّفه ( أليس الصّبح بقريب) إلا دليل لما تقدّم، واستشراف منه للمستقبل. ثمّ إنّ النّاظر في هذا المشروع الإصلاحي الذي ولد في مطلع القرن العشرين، في سنة 1903م، لَيَعلم علم اليقين مدى حرص ابن عاشور على وضع أسسٍ بيداغوجية تربوية مصلحة لحال التّعليم، ومرقّية لكيفيات تسييره، وتقنيات تأطيره، مركّزا في إصلاحه التربوي على ضرورة تحسين آداب العلم، وتفعيل أداته (العقل)؛ وقد ضمّن في مؤلّفه في الفنّ التربوي حديثا عن مظاهر الانحطاط في الفكر، والثّقافة الإسلامية لأجل تطبيق المعرفة الأنثروبولوجية لتجاوز العوائق والمحافظة على مقومات الأمة، وتطرق فيه إلى عرض الأسباب التي أدت إلى ضعف الحركة العلمية عند المسلمين، إضافة إلى أهم الطرائق التّعليمية والتربوية التي يجب على سالك سبيل العلم ولوجها للنهوض بالنهضة المعرفية إلى أوجّها، وتأتي هذه الدّراسة بعرض أبرز معالم هذا المنهج التربوي الذي عرضه ابن عاشور، وأبرز مقاصده، ومراميه، مؤكّدة إلى ضرورة مراعاتها للنهوض بنوعية المشاريع الإصلاحية التربوية، والبيداغوجية. Imam Mohamed Taher Ibn Achour had acquired all the tributaries of Islamic culture and his cognitive experience broadened to match the maturity of his experience and the depth of his scientific knowledge and global awareness of the dimensions of culture. Islamic is the development or the fall in different eras and the establishment of its educational system as it emerges through his work "is not dawn near" is only a proof of progress and a vision on his part for the future since the observer of this reform project which was born at the beginning of the 20th century in 1903, to see with certainty that Ibn Achour bent to establish educational pedagogical foundations that aim to reform education, while developing the modalities of its management and supervision based in its educational reform on the need to improve the ethics of the science of activating the mind, it added é in his work of educational art a discourse on aspects of the fall of Islamic thought and culture and addressed the causes which weakened the scientific movement among Muslims in addition to the most important methods of teaching and of education which the researcher of knowledge must adopt in order to an ideal cognitive progress, this study has just exposed the important points of reference of the educational system that Ibn Achour exposed, and which showed its objectives and its purposes, it insists on the need for it to be taken into account in order to improve the quality of educational and pedagogical reform projects.

الكلمات المفتاحية

المنهج التربوي ; ابن عاشور ; النهضة المعرفية ; الأنثروبولوجية ; الطرائق التعلمية