الذاكرة
Volume 9, Numéro 2, Pages 100-115

اتجاهات البنية الحداثية للسرد في الرواية العربية -الواقعيى السحرية نموذجا

الكاتب : دكتور سيد أحمد عبد الرحمن .

الملخص

الملخص: بعد أن اتسعت قاعدة الفن الروائي نتيجة لتطور النقد الأدبي وازدهاره ؛ جاءت هذه الدراسة لتكشف عن أبرز سمات ذلك التطور في بنية النص السردي ،- لا سيما اتجاهاته الحداثية - ونظراً لتعدد المسارات ، وتباين الاتجاهات الفكرية لدي الروائيين والنقاد حول بنية النص السردي وتطوره ، كان تيار الواقعية السحرية من أبرز اتجاهات البنية الحداثية للسرد ، وأكثرها جذبا للقراء والنقاد ، في توضيح الرؤية لبعض مما تحتويه بنية النص السردي من تطور وإبداع ، مما يسهم في استنباط العلاقات الداخلية التي تكونها وحدة العناصر الفنية ، والتي تجد للقارىء قدرة الروائي علي جذب انتباهه ومنحه دوراً إيجابياً في تعامله مع النص ، وهو ما أغفلت عنه الكثرة من الدراسات السابقة – فيما أعلم - After the narrative art base expanded as a result of the development and flourishing of literary criticism; This study came to reveal the most prominent features of that development in the structure of the narrative text - especially its modernist trends - and due to the multiplicity of paths, and the divergence of intellectual trends of novelists and critics about the structure and development of the narrative text, the current of magical realism was one of the most prominent trends in the modernist structure of the narrative, and the most attractive to readers. And the critics, in clarifying the vision of some of the development and creativity contained in the structure of the narrative text, which contributes to devising the internal relations formed by the unity of the artistic elements, which find the reader the ability of the novelist to attract his attention and give him a positive role in his dealings with the text, which is neglected by many studies Previous - As far as I know -

الكلمات المفتاحية

البنية - الحداثية- ال ; اقعية السحرية