مجلة الدراسات المحاسبية والمالية المتقدمة
Volume 5, Numéro 1, Pages 131-144
2021-04-30

التسويق الداخلي ودوره في تنمية روح المسؤولية الاجتماعية في منظمات الأعمال

الكاتب : فراح أسامة . عبد العزيز رحمة .

الملخص

الملخص: هدفت هذه الدراسة بشكل أساسي إلى إبراز الدور الذي يلعبه تبني إجراءات وممارسات التسويق الداخلي في إرساء المسؤولية الاجتماعية في منظمات الأعمال، ولتحقيق الهدف السابق الذكر اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي من خلال التطرق الى الإطار المفاهيمي للمسؤولية الاجتماعية في منظمات الأعمال وكذا مفهوم التسويق الداخلي في منظمات الأعمال، وأهمية التسويق الداخلي في تنمية روح المسؤولية الاجتماعية في منظمات الأعمال. وقد توصلت الدراسة في الأخير إلى عدة نتائج أبرزها أن الاهتمام بالموظفين وتحفيزهم لأداء وظائفهم على أفضل وجه والعمل بأبعاد التسويق الداخلي وتطبيقها، والمتمثلة في الثقافة التنظيمية والاتصال الداخلي والتدريب والتحفيز، يعد نقطة البداية الأساسية لضمان تفاعلهم مع برامج منظمة الأعمال وأهدافها، والتي من بينها أهدافها الاجتماعية التي تظهر في مدى سعيها لتكون شريكا فعالا في المجتمع الذي تعمل فيه، فيؤدي التركيز على العاملين باعتبارهم عملاء داخليين الحجر الأساس للعمل بمبادئ المسؤولية الاجتماعية. Abstract: This study mainly aimed to highlight the role that the adoption of internal marketing procedures and practices plays in establishing social responsibility in business organizations. To achieve the aforementioned goal, the study relied on the descriptive approach by addressing the conceptual framework of social responsibility in business organizations as well as the concept of internal marketing in business organizations, and the importance of internal marketing in developing the spirit of social responsibility in business organizations. Finally, the study reached several results, the most prominent of which is that caring for employees and motivating them to perform their jobs in the best way and working with internal marketing dimensions and their application, represented by organizational culture, internal communication, training and motivation, is the main starting point to ensure their interaction with the business organization's programs and goals, among which are its social goals. Which appears in the extent of its endeavor to be an effective partner in the society in which it operates, so focusing on workers as internal clients leads to the cornerstone of working with the principles of social responsibility.

الكلمات المفتاحية

التسويق الداخلي ; المسؤولية الاجتماعية.