التعليمية
Volume 11, Numéro 1, Pages 407-419
2021-05-26

المصطلح النحوي بين البصرة والكوفة (دراسة وصفية مقارنة)

الكاتب : بن ساسي بلقندوز . مذبوحي محمد .

الملخص

الملخص: لا يخفى على أيّ باحث علميّ ما للمصطلحات من أهمّيّة؛ إذ هي مفاتيح العلوم، ونصف العلم، والعملة التي تتداولها طائفة معيّنة في مجال محدّد، وهي ألفاظ يصطلح عليها أهل الاختصاص للتّعبير عن مفاهيم خاصّة بهم، والمصطلح النّحويّ نشأ عن اتّفاق النّحاة واصطلاحهم على مفاهيم نحويّة بمصطلحات محدّدة. تكمن أهميّة موضوع البحث في تمحوره حول المصطلح النّحويّ بين المدرسة البصريّة والمدرسة الكوفيّة، وهذا يرتبط بأهمّ سمات هاتين المدرستين، وأسباب الخلاف بينهما. Abstract: It is no secret to any scientific researcher the importance of terms; as these are the keys to science, and these are terms used by specialists to express their own concepts, and the grammatical term was born from the agreement of grammarians and their convention on grammatical concepts with specific terms. The importance of the research subject lies in its concentration on the grammatical term between the school of Basra and the school of Koufa, and this relates to the most important characteristics of these two schools, and to the reasons for the difference between them. Key words: The term, the grammar, the grammatical term, the grammar schools, the grammatical dispute.

الكلمات المفتاحية

المصطلح ; النّحو ; المصطلح النّحوي ; المدارس النّحويّة ; الخلاف النّحويّ