Aleph
Volume 8, Numéro 1, Pages 185-200
2021-03-26

Integrating Intertextuality In Teaching Critical Writing In Efl Classes

Authors : Merabti Zohra .

Abstract

Abstract The present study aims at investigating the impact of intertextuality on EFL learners’ critical writing. The participants of this research are second year LMD students and their teachers of writing at the Department of Letters and English Language, Kasdi Merbah University Ouargla for the academic year 2017/2018. In order to achieve our aim, we have adopted quasi- experimental and quantitative methods to establish a relationship between variables, to test hypotheses and to accomplish statistical analyses of the results. On the basis of the two designs, the data are collected by means of two questionnaires that are addressed to one hundred and ten students and five teachers of written comprehension and expression; a pretest and posttest are conducted with a sample of twenty five students. The final results revealed the effectiveness of intertextuality in improving EFL learners’ critical writing. ملخـــــص تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من تأثير التناص على الكتابة النقدية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. المشاركون في هذا البحث هم طلاب السنة الثانية ل م د و أساتذتهم في قسم الآداب واللغة الإنجليزية ، جامعة قاصدي مرباح ورقلة للعام الدراسي 2017/2018. من أجل تحقيق هدفنا، اعتمدنا طرقا شبه تجريبية وكميّة لتأسيس علاقة بين المتغيّرات ، لاختبار الفرضيات ولانجاز التحاليل الإحصائية للنتائج. وعلى أساس التصميمين المذكورين، تم جمع البيانات عن طريق استبيانين موجهين إلى مائة وعشرة طالبا و خمسة مدرسين للفهم والتعبير الكتابي كما تم إجراء اختبار قبلي و أخر بعدي على عينة مكونة من خمسة وعشرين طالبًا.وقد أظهرت النتائج النهائية عن فعالية التناص في تحسين الكتابة النقدية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. Résumé La présente étude vise à étudier l'impact de l'intertextualité sur l'écriture critique des apprenants d’EFL. Les participants à cette recherche sont des étudiants de deuxième année LMD et leurs professeurs d'écriture au Département des Lettres et de l'Anglais, Université Kasdi Merbah Ouargla pour l'année académique 2017/2018. Afin d'atteindre notre objectif, nous avons adopté des méthodes quasi-expérimentales et quantitatives pour établir une relation entre les variables, tester des hypothèses et réaliser des analyses statistiques des résultats. Sur la base des deux conceptions, les données sont collectées au moyen de deux questionnaires adressés à cent dix étudiants et aux cinq enseignants de compréhension et expression écrite; un pré-test et un post-test sont menés auprès d'un échantillon de vingt-cinq étudiants. Les résultats finaux ont révélé l'efficacité de l'intertextualité dans l'amélioration de l'écriture critique des apprenants d’EFL.

Keywords

Key Words: critical writing, intertextuality, EFL learners, text, argument الكلمات المفتاحية: الكتابة النقدية ، التناص ، متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، نص، جدال Mots-clés: écriture critique, intertextualité, les apprenants EFL, texte, argument