مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 8, Numéro 1, Pages 1198-1209
2021-03-31

Juxtaposing Teachers’ With Students’ Considerations In The Implementation Of Mall In The Algerian Efl Context: Practices, Policies, Perplexities And Prospects

Authors : Antir Rahma . Hamlaoui Naima .

Abstract

Mobile-Assisted Language Learning, or simply MALL, is a rapidly evolving field due to the continuous advancements in education and technology. With English being the world’s lingua franca, MALL has made digital literacy a necessity for English language teachers and learners. This paper reports on the findings from a study of the different uses of mobile technologies among Algerian University EFL teachers and students. The study aims to bridge the gap between teachers and learners regarding the use of MALL by establishing a clearer foundation for the next generation. It sheds light on the discrepancies in perspectives, policies and challenges faced by practitioners. The mixed method was implemented to collect quantitative and qualitative data using two questionnaires. The questionnaires were designed and administered through Google Forms with responses from 47 teachers and 113 students from three Algerian universities. Although MALL is a relatively new field to the Algerian EFL context, the study revealed that both teachers and students are well-aware of its importance in language learning. Despite the common awareness, the study exposes major differences in uses and policies between teachers and students and among teachers themselves. The study also uncovers the differences within the challenges that both groups face and suggests solutions to these. يعد تعلم اللغة بمساعدة الأجهزة المحمولة مجالًا سريع التطور بسبب التقدم المستمر في التعليم والتكنولوجيا. نظرا لمكانة اللغة الإنجليزية في العالم، أصبح من الضروري لمعلمي ومتعلمي اللغة الإنجليزية تعزيز مهاراتهم ومعرفتهم في مجال التكنولوجيا. تقدم هذه الدراسة استقصاءً شاملاً حول الاستخدامات المختلفة لتقنيات الأجهزة المحمولة بين الاساتذة والطلاب في الجامعات الجزائرية. تهدف الدراسة الى سد الفجوة بين المعلمين والمتعلمين فيما يتعلق بتعلم اللغة بمساعدة الأجهزة المحمولة من خلال إنشاء أسس أوضح للجيل القادم. يسلط هذا البحث الضوء على التناقضات في وجهات النظر والسياسات والتحديات التي يواجهها الطلاب والأساتذة. تم جمع البيانات الكمية والنوعية باستخدام استبيانين. تم تصميم الاستبيانات وإدارتها بمشاركة 47 أستاذا و113 طالبًا من ثلاث جامعات جزائرية. على الرغم من أن تعلم اللغة بمساعدة الأجهزة المحمولة هو مجال جديد نسبيًا على التعليم في الجزائر، فقد كشفت الدراسة أن كل من الاساتذة والطلاب يدركون جيدًا أهميته في تعلم اللغة. ومع ذلك، تكشف الدراسة اختلافات كبيرة في الاستخدامات والسياسات بين المعلمين والطلاب وضمن المعلمين أنفسهم. تكشف الدراسة أيضًا عن الاختلافات في التحديات التي تواجه كلا المجموعتين وتقترح حلولا لها.

Keywords

Mobile-Assisted Language Learning ; EFL teachers ; EFL students ; policies ; challenges and prospects