مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 8, Numéro 1, Pages 969-986
2021-03-31
الكاتب : بوهدة محمد .
يهدف هذا البحث الى إعطاء إطار مفاهيمي لمجال الخدمات الصحية وكيفية تسويقيها والمزيج التسويقي الخاص بها، مبرزين أهم العناصر التي تميزه عن المزيج التسويقي المتعلق بالمنتجات الملموسة، بالإضافة الى ذلك قمنا بالتعقيب عن المؤسسات العمومية للصحة بشكل عام وفي الجزائر بشكل خاص، موضحين الواقع الذي تعيشه هذه المؤسسات في السنوات الأخيرة من تدهور، وفي الأخير تطرقنا الى نموذج نظري كيفي يمكن المؤسسات العمومية للصحة تبني الفلسفة التسويقية في الجزائر وفقا لبيئتها الداخلية والخارجية، ليخلص البحث بنتائج وتوصيات من شأنها تعزيز حاجة المؤسسات العمومية للصحة في الجزائر للفلسفة التسويقية وفق واقعها المعاش. This research aims to give a conceptual framework to the field of health services and how to do marketing and their marketing mix. It shows the essential elements that differ from the marketing mix related to tangible products. Besides, we have to interpret public health establishments in general and, in particular, in Algeria, demonstrating the state of these companies' deterioration in recent years. In conclusion, we discussed the qualitative theoretical model which allows public health establishments to adopt this philosophy of marketing in Algeria according to its internal and external circumstances, so that the research ends with results and recommendations which reinforce the need for public health institutions in Algeria for a marketing philosophy compared to the lived reality.
التسويق الصحي، الخدمات الصحية، المؤسسات الصحية، الصحة العمومية. ; Health marketing, health services, health facilities, public health.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
عقون شراف
.
عزيز بوروينة
.
ص 207-223.
سنوسي فضيلة
.
ص 399-418.
لشهب صفاء
.
حمدي باشا نادية
.
ص 65-85.