مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 8, Numéro 1, Pages 455-469
2021-03-31

العقل العربي من الاتباع إلى الابتداع – طه عبد الرحمن نموذجا- - The Arabic Intellect Between Imitation And Creation -taha Abderrahmane As A Model-

الكاتب : واعـــــــــــــر آسيــــــــــــــــــا .

الملخص

إنّ المتأمل في تراث الفكر العربي يجد أنه يزخر بقضايا في شتى المجالات العلمية والميادين المعرفية، التي أسهبت بشكل أو بآخر في إنتاجية الفكر الإنساني، و إذا استقرأنا الممارسة الفكرية التي خاضها في الحقل الفلسفي نجد أنّها غالبا ما تنعت بالتبعية و الاجترار المطلقين، حتى أنّ هناك من قوض أن يكون هناك انتاجا أصيلا يمكن أن يطلق عليه بالفلسفة العربية باعتبار أنّ هذه الأخيرة ما هي إلا فكر الآخر من فكر دخيل صيغ بلغة عربية فالممارسة لا تعد أن تكون مجرد ترجمة فلسفة الآخر – الفكر الغربي - إلى اللغة العربية تهدف دراستنا هذه إلى تفنيد هذا الزعم بالحجة والرهان العقليين المنطقيين متخذين المفكر المغربي: طه عبد الرحمن كنموذجا للعقل العربي الذي كان مبدعا لا متبعا في إنتاجه الفكري وهذا ما اتى به في الفكر المقاصدي الذي يعد بالدرجة الأولى فكرا يخوض مباحث الفكر الأخلاقي في الفكر الإسلامي، حيث أتى برؤية راديكالية تجاوزت الدراسة الكلاسيكية استطاع من خلالها أن يُنظر للفكر المقاصدي بشكل أعمق و أدق، الأمر الذي أدى إلى البرهنة على أنّ العقل العربي لم يكن في كل حالاته تابعا بل كان مبدعا مرسيا رؤى لم يسبق لأي أن قال بها قبله When you observe the legacy of Arab thought, you will find it abundant with subjects from the different scientific fields and areas of knowledge, which contributed, one way or another, to the output of human thought. However, if we study Arabs intellectual activity in the field of philosophy, we will see that it is generally described as purely imitative and repetitive. And some observers even denied the existence of an original output that can be termed Arabic philosophy, considering this latter merely as foreign philosophy formulated in Arabic, and that that activity is just a translation of the philosophy of others –Western Thought- into Arabic. Our study aims to disprove that claim using logical, reasonable proofs and arguments. We chose the Moroccan thinker: Taha Abderrahmane as a model of an Arabic mind whose intellectual output is creative and not imitative. This is shown in his practice in the philosophy of Maqasid, which deals, above all, with the topics of Moral Philosophy in Islamic Thought. He introduced a radical view that went beyond classical studies, through which he was able to theorize the philosophy of Maqasid in a deeper and more specific way. Through this, we prove that the Arabic intellect did not rely always on imitation, but it was capable of being creative and setting innovative visions

الكلمات المفتاحية

فكر- اتباع – فلسفة- أخلاق- مقاصد- ابداع – ; Thought - Imitation – Philosophy – Ethics – Maqasid – Creativity