الأفاق للدراسات الإقتصادية
Volume 6, Numéro 1, Pages 127-157
2021-05-23

Merging Generic Employability Skills In A Tourism Degree

Authors : Brydan Rashad .

Abstract

التمهيد تنحو هذه الدراسة الى اكتشاف و التحليل و كذلك التأثير الناجم عن مشروع التطوير المتكامل للمهارات الوظيفية و الذي يستهدف مجموعة الطلاب في مادتي اقتصاديات السياحة و الاحصاء السياحي في الفصل الدراسي الاول لطلبة السنة الاولى و الثانية بقسم الدراسات السياحية التابعة لجامعة عمر المختار في ليبيا و تهدف الدراسة الى تقييم و بناء برنامج مصمم خصيصا ليتضمن مواد دراسية تحتوي على المهارات الوظيفية العامة الواجب الحصول عليها خلال مرحلة التعليم العالي ليكون الخريج جاهز لسوق العمل و ينجح في حياته المهنية و بعد تحليل أراء الطلبة و الخريجين المتحصل عليها من خلال التركيز على مجموعتين بعينهما في الفصل الدراسي الاول من طلبة المرحلة الاولى و الثانية, كان هناك خمسة مهارات عامة تم التوصل اليها لمعالجة الصعوبات الي يواجهها الطلبة في تطوير المهارات الوظيفية المستهدفة من قبل الاساتذة و المحاضرين و الدراسة و التحليل اظهرت الضرورة القصوى و المستعجلة للقائمين بالتعليم العالي الى النظر بعين الاعتبار لتطوير المهارات الوظيفية لطلبة المرحلة الجامعية لأنها من أهم الاساسيات الخاصة بضمان جودة التعليم العالي ليس فقط بجامعة عمر المختار و لكن لدى كافة الجامعات الليبية. الكلمات المفتاحية: تعليم الاثار, المهارات الوظيفية, التطور العلمي و الثقافي, التحكم بإدارة الوقت. :Abstract This study explores and analyzes the views of, and effects on, students of a project that integrated the development of employability competencies within the small group classes of two compulsory subjects (Tourism Economics) of the first year and (Tourism Statistics) of the second year of a BS Tourism Degree at the College of Tourism and Archaeology, Omar Al-Mukhtar University in Libya. The study aimed to build, deliver and evaluate course materials designed to encourage the development of a broad range of employability skills: skills needed for life-long learning and a successful business career. By analyzing students’ and graduates' opinions gathered from a series of two focus groups spread throughout the first semester, five prominent generic skill areas of interest were identified and further analysis brought to light on how to achieve students’ development of employability and their subject learning. The analysis suggests the urgent need to look at employability development as obligatory and very essential element in the Libyan higher education quality assurance system to providing a successful education experience not only at Omar Al-Mukhtar University, but at all Libyan Universities.

Keywords

Tourism Studies, employability competencies, tasks priorities, knowledgeable intellectual development, time management control.