مجلة دراسات متقدمة في المالية والمحاسبة
Volume 4, Numéro 1, Pages 76-95

دور لجان المراجعة في الحد من ممارسة الشركات المساهمة لإدارة الأرباح ( دراسة ميدانية على عينة من الشركات المدرجة في سوق الخرطوم للأوراق المالية) The Role Of Audit Committees In Limiting The Practice Of Shareholding Companies To Manage Profits (a Field Study On A Sample Of Listed Companies In Khartoum Stock Exchange)

الكاتب : الشريف جعفر عثمان الشريف عبد العزيز .

الملخص

مستخلص الدراسة: هدفت الدراسة الى التعرف على دور لجان المراجعة في الحد من ممارسة الشركات المساهمة لإدارة الأرباح واشتملت عينة الدراسة على عدد (26) شركة موزعة على القطاعات المختلفة وتم توزيع استبانة على المحاسبين والمراجعين الداخليين والخارجيين في الشركات عينة الدراسة، تم تحليل بيانات الدراسة باستخدام عدد من الأساليب الاحصائية بغرض اختبار الفرضيات. توصلت الدراسة الى عدد من النتائج منها أن لجان المراجعة في الشركات المساهمة المدرجة في سوق الخرطوم للأوراق المالية تساهم في الحد من ممارستها لإدارة الأرباح من خلال تفعيل آلية المراجعة الداخلية، والمراجعة الخارجية والإشراف والرقابة على التقارير المالية. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها فرض إجراءات رقابية على الشركات المساهمة المدرجة في سوق الخرطوم للأوراق المالية، والتي تمارس إدارة الأرباح من قبل الجهات الرقابية ذات الصلة. Abstract: The study aimed at identifying the role of Auditing committees in Reducing practice of Shareholding companies the profits manage. The sample of the study included(26) companies distributed According to the different sectors. A questionnaire was distributed to the internal Accountants and external Auditors in the sample of companies. The study data were analyzed using a number of methods To test hypotheses. The study reached a number of results that the audits committees in the Shareholding companies Listed on the Khartoum Stock Exchange contributing to reducing their practice of profit management by activating the internal audit mechanism, the external auditing, supervision and control of financial reports. The study came out with a set of recommendations, the most important of which is the imposition of regulatory procedures on the Shareholders companies listed on the Khartoum Stock Exchange, which practice profit management by the relevant regulatory authorities.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: لجنة المراجعة، الحوكمة، إدارة الأرباح، الشركات المساهمة. Keywords: Auditing committees, Governance, Earning management, Shareholding companies.