دفاتر السياسة والقانون
Volume 13, Numéro 2, Pages 313-325
2021-05-15

معوقات واليات تحسين الخدمة العامة بالجزائر في الفترة 2013-2020 Obstacles And Mechanisms For Improving The Public Service In Alegria During The Period 2013-2020.

الكاتب : زيدان سعيد . بن طرمول عبد العزيز .

الملخص

ملخص: يعتبر تحسين نظام الخدمة العامة من بين أصعب الميادين على الحكومات، وسعت الجزائر جاهدة لتحسين الخدمة العامة، لتجسيد مبدأ تقريب الإدارة من المواطن. معتمدة إستراتيجية تتمثل في رصد مجموعة من الآليات، لعل أهمها التركيز على المتغيرات التكنولوجية كوسائل الإعلام والاتصال، والتطبيقات الالكترونية والرقمنة وعصرنة المرافق العمومية. مع التركيز على تحسين أداء العامل البشري وذلك في محاولة لمحاكاة نظم الخدمة العامة في الدول المتقدمة. وقد نجحت الجزائر إلى حد كبير في تطبيقها لهذه الآليات خاصة في البلديات، وتمكنت من القضاء على العديد من العراقيل البيروقراطية وتسهيل على المواطن استخراج الوثائق. لكن يبقى وجود العديد من النقائص كالأخطاء في سجلات الحالة المدنية والضعف في التحكم في تكنولوجيا الاتصال من طرف الموظف والأزمة المالية والسياسية ووباء كورونا. كلها معطيات قامت بالحد من تحقيق نتائج ايجابية وأثرت سلبا على عمليات تهيئة وعصرنة المرفق العام وضعف تكوين العامل البشري. Abstract: Improving public service among the most difficult fields in the countries and efforts have been made to strive to improve pubblic service,to embody the the principale for bringing the admiministration closer to citizen.it relies on a strategy that includes monitoring a set of mechanisms,perhaps the most important of which is focusing on variables techenological variable such as media communication,electronic applications,digitization and modernisation of public facilities with a focus on improving the performance of the human factor in an attempt to emulate public service systems in developed contries. Algeria has largely succeeded in its application to these mechanisme ,especially in the municipalities, is to eliminate many bureaucratic obstacles and facilitate the citizen to extract documents and use international standards in the form and content of documents, but the présence of many deficuencies such as mistakes in civil status records and a weak use of techenology from the employee and the financial crisis that affected the preparation and modernization processes municipalities and weaking the formation of the human factor are all data that have limited results and affected that improvement of public service in algeria

الكلمات المفتاحية

الجزائر ، الإصلاح ، الخدمة العامة ، العصرنة ، الالكترونية.