المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 4, Numéro 2, Pages 151-174

صورة قناة الجزيرة الإخبارية عبر مواقع التواصل الاجتماعي. دراسة تحليلية لصفحات الفايس بوك لعينة من إعلاميي قناة الجزيرة الإخبارية.

الكاتب : حمدي محمد الفاتح . شتوان مراد .

الملخص

Abstract: This scientific study aims to find out the image of the Al-Jazeera news channel via the Facebook site by analysing a sample of facebook pages and the accounts of the media professionals who work there, and highlighting the interest of these workers to republish their programs or any material related to the channel. By analyzing about thirty pages and accounts, we can know the image drawn by these people on the channel via the Facebook site, especially since Al Jazeera is one of the main news channels in the Arab region. Recently, however, the channel has experienced a noticeable decline in viewing due to its coverage of the Arab revolutions, accordingly, the study aims to find out the extent of the audience's interaction with what is published from the media material via these accounts about the channel, and since the majority of accounts and media pages have a significant number of followers, this interaction with the publications can have a positive impact on the channel's image in social media, and this is what the study will reveal through the use of the content analysis method. Keywords: mental image, Al-Jazeera news channel, social media, Facebook, media professionals. ملخص الدراسة: تهدف هذه الدراسة العلمية إلى معرفة الصورة التي تتجلى بها قناة الجزيرة الإخبارية عبر موقع الفايس بوك وذلك من خلال تحليل عينة من صفحات وحسابات الإعلاميين العاملين بها، وإبراز مدى اهتمام هؤلاء العاملين بإعادة نشر برامجهم أو أي مادة لها علاقة بالقناة، فمن خلال تحليل ثلاثين صفحة وحساب، يمكننا التوصل إلى معرفة الصورة التي رسمها هؤلاء عن القناة عبر موقع الفايس بوك، وخصوصا وأن قناة الجزيرة تعتبر من القنوات الرائدة في مجال تقديم الأخبار في المنطقة العربية، ولكن مؤخرا شهدت القناة تراجعا ملحوظا من حيث المشاهدة بسبب تغطيتها للثورات العربية، كما تهدف الدراسة إلى معرفة مدى تفاعل الجمهور مع ما يتم نشره من مواد إعلامية عبر هذه الحسابات حول القناة، لأن أغلبية حسابات وصفحات الإعلاميين لها عدد معتبر من المتابعين، وهذا قد يكون لذلك التفاعل مع المنشورات انعكاس إيجابي على صورة القناة في مواقع التواصل الاجتماعي، وهذا ما ستكشف عنه الدراسة من خلال استخدام منهج تحليل المحتوى. الكلمات المفتاحية: الصورة الذهنية، قناة الجزيرة الإخبارية، مواقع التواصل الاجتماعي، الفيس بوك، الإعلاميون.

الكلمات المفتاحية

mental image, Al-Jazeera news channel, social media, Facebook, media professionals. ; الصورة الذهنية، قناة الجزيرة الإخبارية، مواقع التواصل الاجتماعي، الفيس بوك، الإعلاميون.