مجلة التأويل و تحليل الخطاب
Volume 2, Numéro 1, Pages 133-152
2021-05-15

لفظ "الصمت" في الخطاب القرآني بين التصريح والتلميح

الكاتب : عاشوري آية الله .

الملخص

إذا فات المرء أن يزن كلمته التي ينطق بها؛ ولم يلجم فمه بلجام الحق والروية؛ فكم يترتب على ذلك من أخطاء وجراح ومشاكل؛ لذا وجب على كل مكلف أن يحفظ لسانه؛ ويزن كلامه؛ فلا يتكلم إلاّ إذا دعت الحاجة واقتضى المقام ذلك؛ وإلا فالصمت أولى؛ ولزوم الصمت إنما يكون عن هذر وفضول وما شابههما؛ وإلا فهو صمت مذموم؛ وجماع الأمر ألا ينطق المرء بباطل؛ ولا يسكت عن حق؛ فلا يتكلم إلا فيما ينفعه في الدنيا والآخرة؛ ولا يصمت إلا عما يخشى غائلته في عاجله وآجله. وقد ذكر الصمت في كتاب الله العزيز إما تصريحا بلفظه أو مرادفاته، أو ما يفهم من سياق المعنى، مستلزما مواقف وصورا يذم فيها حينا، ويمدح حينا آخر. Abstract: If the speaker misses what he says, and he does not pay attention to accuracy and certainty, this may result in a lot of errors and problems. Therefore, each speaker must keep silent when, necessary and weigh his words. In other words, he speaks only if and when the need arises, otherwise, it is better to keep silent. Furthermore, the need for silence is a way to avoid empty discussions, curiosity or others. The principle is that someone should not speak in vacuum or remain silent on a truth, but should only speak about things that are useful for him in life and after resurrection. Silence in the Qur'an is mentioned either directly by mentioning it or by one of its synonyms, or can be understood from the context. In some situations, silent is praised whereas in some others it is rejected.

الكلمات المفتاحية

القرآن الكريم، الخطاب، اللسان، الصمت. The Qur'an, Speech, Language, Silence.